responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 168

مساله 909- نماز گزار بايد در ركوع "ذكر" بگويد و گفتن هر ذكري كافي است، ولي احتياط واجب آن است كه اگر "سبحان الله" را خواست بگويد سه مرتبه بگويد، و اگر غير آن را خواست بگويد نيز سه مرتبه بگويد و از اندازه سه مرتبه : "سبحان الله" يا يك مرتبه : "سبحان ربي العظيم و بحمده" كمتر نباشد، و احوط آن است كه تسبيحي را كه بيان شد اختيار نمايد.

مساله 910- مستحب است نمازگزار در ركوع ذكر "سبحان ربي العظيم و بحمده" را سه يا پنج يا هفت مرتبه بلكه بيشتر بگويد، ولي در حال بيماري گفتن يك مرتبه "سبحان الله" كفايت مي‌كند.

مساله 911- ذكر ركوع بايد دنبال هم و به عربي صحيح گفته شود.همچنين بايد به مقدار ذكر واجب بدن آرام باشد، ودر ذكر مستحب نيز چنانچه آن را به قصد ذكري كه براي ركوع دستور داده اند بگويد بنابراحتياط واجب آرام بودن بدن لازم است .

مساله 912- اگر موقعي كه ذكر واجب را مي‌گويد بي اختيار يا از روي اشتباه به قدري حركت كند كه از حال آرام بودن بدن خارج شود، بنابراحتياط واجب پس از آرام گرفتن بدن دوباره آن را به قصد قربت مطلقه [1] بگويد، ولي اگر كمي حركت كند كه از حال آرام بودن بدن خارج نشود اشكال ندارد.

مساله 913- اگر پيش از آنكه به مقدار ركوع خم شود و بدن آرام گيرد عمدا ذكر ركوع را بگويد، در صورتي كه به همين ذكر اكتفا كند نمازش باطل است، بلكه اگر دوباره در حال آرامش بدن ذكر را بگويد بنابراحتياط واجب نمازش را تمام كرده و دوباره بخواند.

مساله 914- اگر پيش از تمام شدن ذكر واجب عمدا سر از ركوع بردارد نمازش باطل است، و اگر از روي اشتباه سربردارد، چنانچه پيش از آنكه از حال ركوع خارج شود يادش بيايد كه ذكر ركوع را تمام نكرده، بايد در حال آرامي بدن دوباره ذكر را بگويد، و اگر بعد از آنكه از حال ركوع خارج شد يادش بيايد نماز او صحيح است، و بنابراحتياط واجب دو سجده سهو بجا آورد.

مساله 915- اگر نتواند به مقدار ذكر واجب در ركوع بماند، چنانچه بتواند پيش از آنكه از حد ركوع بيرون رود ذكر رابگويد، بايد در آن حال ذكر را تمام كند، و اگر نتواند بنابراحتياط در حال برخاستن سه مرتبه "سبحان الله" بگويد تاحداقل يكي از آنها در حال ركوع گفته شود.

مساله 916- اگر به واسطه بيماري و مانند آن نتواند در ركوع آرام بگيرد نمازش صحيح است،

[1] يعني : به قصد تقرب به خداي متعال، بدون نيت وجوب يا استحباب .
نام کتاب : رساله توضيح المسائل نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 168
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست