responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 71

سؤال 219 وسائل مغازه كه ترقي قيمت دارند ولي براي فروش نيستند چه مي‌شود مثلا ما تلفن را به 3 هزار تومان خريده ايم حالا 90 هزار تومان شده است ؟

جواب : اگر با پول غيرمخمس خريده شده باشد بايد خمس آن به قيمت فعلي پرداخت شود و اگر با پول تخميس شده خريده شده باشد مادامي كه فروخته نشده است ترقي آن خمس ندارد و اگر فروخته شود استفاده آن حكم درآمد سال فروش را دارد.

سؤال 220 خانه ارثي مازاد بر خانه مسكوني داريم كه در زمان فوت، سيصد هزار تومان و امروز 700 هزار تومان ارزش دارد در هر حال اعم از فروش يا عدم فروش، مازاد قيمت خمس دارد يا نه ؟

جواب : اگر آن خانه به شما به ارث رسيده باشد بفروشيد يا نفروشيد، اصل آن و ترقي قيمت آن هيچ كدام خمس ندارد مگر اينكه در نزد مورث به آن خمس تعلق گرفته و بدون پرداخت خمس فوت كرده باشد كه در اين فرض بايد خمس آن را به قيمت فعلي بپردازيد.

سؤال 221 خانه خريداري مسكوني را كه زماني با مقداري كم خريده ام اكنون قيمت آن زياد شده است آيا مازاد قيمت خمس دارد؟ در چه صورت و شرائطي ؟

جواب : اگر با پولي كه به آن خمس تعلق گرفته بوده خريده باشيد، به قيمت فعلي خمس دارد و اگر با درآمد خود در عرض سال خريده باشيد، مادامي كه مورد نياز است و نفروخته ايد خمس ندارد و اگر بفروشيد و در همان سال در مؤونه صرف نماييد بنابر اقوي خمس واجب نيست و اگر تا آخر سال باقي ماند خمس آن را بپرداريد و اگر با پول ارث خريده باشيد اصل آن و ترقي آن هيچ كدام خمس ندارد و اگر با پول تخميس شده خريده باشيد در صورت فروش اصل آن خمس ندارد و استفاده آن، حكم درآمد سال فروش را دارد.

سؤال 222 مخارج تعمير و رنگ آميزي كه باعث افزايش قيمت خانه مسكوني مي‌شود مشمول خمس است يا مازاد قيمت خانه ؟ يا كلا تعمير، جزء مؤونه سال بوده و خمس ندارد؟
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 71
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست