responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 70
سالهاي بعد داده است قيمت خريد را حساب كند، منتهي اگر زمين را فروخت ترقي قيمت، جزء درآمد سال فعلي مي‌شود و پس از مخارج سال، خمس مابقي را بدهد.

سؤال 216 اگر كسي زميني را براي امرار معاش خود، نه به قصد ترقي خريده باشد و هدفش اين است كه از محصولش مخارج سال خود و عائله اش را تأمين نمايد آيا خمس دارد يا نه ؟ و در صورت داشتن خمس قيمت خريد را بايد حساب كند و يا اينكه موقع حساب را بايد در نظر بگيرد؟

جواب : خمس دارد، و اگر با درآمد خود بدون پرداخت خمس آن خريده باشد، خمس آن را به قيمت فعلي بپردازد و اگر با قرض يا اينكه نسيه خريده و بعدا در سالهاي بعد بدهي خود را از درآمد خود پرداخت كرده باشد تا نفروخته خمس اصل آن را بايد بدهد و وقتي فروخت مازاد بر قيمت خريد جزء درآمد سال فروش است .

سؤال 217 زن به شوهر خود و اولاد به پدر خود اجازه كلي مي‌دهند كه اگر اموال و درآمد ما مشمول خمس است بپردازند ولي هنگام پرداخت، زن و فرزند حاضر نيستند يا اصلا اطلاعي ندارند. آيا پرداخت خمس توسط شوهر يا پدر جايز است ؟

جواب : اشكال ندارد، و حضور موكل شرط نيست .

سؤال 218 اگر انسان در موطن اصلي خود كه فعلا نيز ساكن است داراي مسكن شخصي (از سهم الارث يا مهريه همسر يا سرمايه گذاري شخصي خود) هست و از طرفي بنا به ضرورت محل كار تصميم به مهاجرت به شهري ديگر (محل كار) دارد و در صدد تهيه مسكن در شهر مقصد مي‌باشد آيا سرمايه گذاري مزبور في نفسه و بدون فروش منزل فعلي چه حالتي پيدا مي‌كند؟ هر چند كه رعايت گردش سال مالي در اين سرمايه گذاري بشود؟

جواب : هر چيزي كه به آن خمس تعلق نمي گرفته يا اينكه خمس آن را پرداخت كرده ايد اصل آن خمس ندارد و اگر به قصد فروش نخريده باشيد مادامي كه نفروخته ايد ترقي آن هم خمس ندارد. ولي منزل و لوازم منزل كه از درآمد غيرمخمس خريده اگر به طور كلي از احتياج او خارج شدند بايد خمس آنها را بدهد.
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 70
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست