نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 102
شده آيا با توجه به ويژگي خلقت زنان و حساسيت شرائط موجود در جامعه
از نظر زمينه اختلاط زن و مرد و احتمال ظهور عوارض منفي و مفاسد اجتماعي و
اخلاقي، تكليف زنان چيست ؟ و كدام يك از امور ذكر شده براي زنان مناسب تر است ؟
و بر فرض تخلف در انتخاب آن آيا در حد گناه و عصيان است كه مثلا سفر شغلي آنها
حرام و نمازشان تمام باشد يا نه ؟
جواب : هر امري كه رجوليت بالخصوص در آن شرط نشده است در صورتي كه
زن بتواند موازين شرعيه را رعايت كند تصدي او اشكال ندارد و نسبت به راجح بودن
و مرجوح بودن تصدي، موارد مختلف است، مثلا در تعليم دختران و مداواي زنان
تصدي زنها با حفظ موازين شرعيه رجحان دارد و تصدي آنها نسبت به اموري كه
مستلزم مخالطه و مكالمه با نامحرم است در غير حال ضرورت مرجوح است .
سؤال 331 با توجه به ويژگي جسمي و روحي كه خداوند متعال در خلقت زنان
قرار داده است كه كارها و مسئوليتهاي طاقت فرسا و سخت اجتماعي نظير ولايت،
جهاد ابتدايي، قضاوت و افتاء را از آنان برداشته است چند سؤال مطرح است :
آيا اسلام، لزوم و وجوب آنها را از زنان برداشته است يا اصل مشروعيت و جواز را
به شكلي كه ولايت، جهاد ابتدايي و قضاوت و فتوا دادن بر زنان حرام باشد و به
اصطلاح آيا رخصت است يا عزيمت ؟ و آيا ولايت زن بر زن نيز جايز نيست ؟
جواب : به عنوان عزيمت است (يعني مشروعيت آنها براي زنان برداشته شده
است) و زن بر زن هم ولايت ندارد. بلي افتاء او حرام نيست ولي ديگران حق تقليد از
او را ندارند.
سؤال 332 در مواردي كه نظر كارشناس و اهل خبره شرعا براي مكلف معتبر و
حجت است مانند پزشك متخصص و غير آن آيا فرقي بين كارشناس زن و مرد
ميباشد؟
جواب : در جهت مورد سؤال، فرقي بين كارشناس زن و مرد نيست .
سؤال 333 حكم استخدام و مشاغل زنان و درآمد آنها در بعضي مراكز و
مؤسسات و سازمانها نسبت به موارد و جهات زير چيست ؟
يك : اگر استخدام زنان كه نوعا با حقوق كمتر و شرائط بدتر حاضر به كار ميشوند
موجب بيكار ماندن بيشتر نيروي فعال و واجد شرائط مردها شد؟
نام کتاب : رساله استفتاآت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 102