نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 87
مذكور، كه به منزله موضوع آنها ميباشند، تغيير يافته و درحقيقت
موضوع حكم تغيير يافته است، ميتواند طبق تغيير مصالح و مفاسد و
موضوع بعضي احكام ذكر شده به تغيير حكم نظر دهد. ولي بايد كاملا
مستند به آيات و روايات و ضوابط اجتهاد باشد، نه براساس تأثير از
جو و شرايط موجود.
[اسلام و صلح دائمي با كفار]
سؤال 10 - شما در جلد دوم ولايت فقيه و در پرتو فقه سنتي ميان دوگونه
صلح تفاوت گذاري كرده ايد:
1 - صلح دائمي ; ميان مسلمان - مسلمان، و مسلمان كتابي و معاند.
2 - صلح موقت ; ميان مسلمان - مشرك .
آيا هنوز بر اين ديدگاه هستيد؟ اگر آري، چرا ميان مسلمان و مشرك (مثل
مردم چين) نمي توان قائل به صلح دائمي شد؟
جواب : در بين فقهاي شيعه و سني اين بحث مطرح است كه آيا با
كفار غير اهل كتاب ميتوان قرارداد صلح و ترك قتال با قبول جزيه يا
بدون آن منعقد نمود يا نه ؟ اين مسأله را در جلد سوم كتاب "دراسات
في ولاية الفقيه"[1] مطرح كرده و اقوال مختلفي را نقل كرده ام و پس از
نقل اقوال، مطرح كرده ام كه اصولا تشخيص جواز صلح با كفار - چه
اهل
[1] دراسات في ولاية الفقيه و فقه الدولة الاسلامية، ج 3، ص 388 به بعد.
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 87