نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 58
آسيب بر اعضاي انسان مسائل مادي و معيشتي نيز منظور شارع بوده
است، مانند روايت اسحاق بن عمار از امام صادق (ع) در مورد كسي كه
در اثر ضربه ديگري به نحوه ادراركردن او آسيب رسيده و قطع بول او موجب
سلس البول شده است، فرمود: "ان كان البول يمر الي الليل فعليه الدية،
لانه قد منعه المعيشة و ان كان الي آخر الليل فعليه الدية، و ان كان الي
نصف النهار فعليه ثلثا الدية وان كان الي ارتفاع النهار فعليه ثلث
الدية".[1]
از مجموع قرائن چنين برمي آيد كه ديه مالي است كه به خاطر نقض
حرمت مادي، معنوي افراد پرداخته ميشود و بعلاوه جنبه نوعي
جبران خسارت مادي، روحي و معنوي نيز دارد كه مقدار آن با توجه به
آثار مختلف جسمي، رواني، معيشتي، در فرد، خانواده و اجتماع
تعيين گرديده است و برخلاف سنت جاهلي كه زن را موجودي
بي ارزش تلقي مينمود شارع مقدس اسلام براي او همانند ديگر
انسانها ارزش و كرامت قائل شده و از اين رو برخلاف سنت جاهلي بر
ارث او نيز اصرار ورزيده است و به مقتضاي (ألنفس
بالنفس ) [2] قتل نفس زن مانند قتل نفس مرد، موجب جواز
قصاص است، و از اين جهت تفاوتي بين آن دو صنف انسان در
انسانيت نيست، و تفاوت در ديه لزوما به معناي تفاوت در ارزش
نيست ولي با توجه به عوامل و آثار مختلف اجتماعي و معيشتي، ديه
مرد را دو برابر زن قرار داده است، چون نوعا مسئوليت اقتصادي
[1] وسائل الشيعة، ابواب ديات المنافع، باب 9، حديث 3 .
[2] سوره مائده (5)، آيه 45 .
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 58