نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 38
البته تفاوت در ديه يا نحوه پرداخت آن در برخي موارد ميتواند
نوعي كيفر محسوب شود، همان طور كه در قتل عمد نوعي تغليظ
وجود داشته و بايد شتري كه به عنوان ديه پرداخت ميشود سن آن از
پنج سال گذشته و وارد سال ششم شده باشد و يا بايد در طي يك سال
آن ديه پرداخت شود، ولي در قتل غيرعمد چنين نيست . پرداخت ديه
در قتل خطايي محض توسط عاقله شاهد ديگري است كه اصل ديه
جنبه كيفري ندارد.
[انواع شش گانه ديه و مفاد روايات ]
ب - مشهور فقهاي اهل سنت ميگويند: اصل در ديه صد شتر
است و ساير انواع شش گانه به عنوان بدل صد شتر ميباشد. ولي
مشهور قريب به اتفاق فقهاي شيعه هر شش نوع را اصل دانسته و
مكلف را در انتخاب هركدام مخير ميدانند. روايات مسأله نيز مختلف
و چند دسته است :
دسته اول : فقط صد شتر را به عنوان اصل در ديه قتل ذكر كرده
است ; مانند روايت محمدبن علي بن حسين از امام باقر(ع) كه در آن
آمده است : "... و سن في القتل مأة من الابل فأجري الله ذلك
في الاسلام".[1]
[1] وسائل الشيعة، ابواب ديات النفس، باب 1، حديث 14 .
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 38