نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 150
حال ميتوان گفت حكم رجم با اين شرايط سخت و كمياب آن نسبت
به حكم "نگاه داشتن زن زناكار محصنه تا آخر عمر" آن هم به شكلي كه
كسي با او صحبت و تكلم نكند و كسي با او مجالست نداشته باشد
خفيف تر خواهد بود.
البته حكم حبس زن زناكار در خانه تا آخر عمر كه حكم منسوخ
است نيز بعد از ثبوت زنا به اقرار و يا شهادت چند مرد عادل بوده
است و از اين جهت فرقي بين حكم منسوخ و حكم ناسخ وجود
ندارد; فرقي كه هست از اين جهت است كه در رجم اولا - اگر قبل از
ارجاع به حاكم توبه كند توبه اش قبول است و حدي بر او جاري
نمي شود. و ثانيا - زنا به اقرار ثابت گرديده، به محض اين كه سنگريزه
اصابت كرد شخص مورد رجم ميتواند فرار كند و اگر فرار كرد نبايد
برگردانده شود، زيرا حد او فقط رجم بود و با اولين سنگريزه كه به او
اصابت نمود، رجم صدق ميكند; اما حكم نگاه داشتن در خانه،
محدود نيست و تا آخر عمر است : (حتي يتوفاهن الموت
...) و لذا قابل ارفاق نبوده است . از اين جهت حكم رجم نسبت
به حكم سابق خفيف ميباشد و ميتواند مصداق "سبيل" باشد.
[شرايط احصان ]
شرايط احصان در طرفين كه موجب رجم ميشود عبارت است از:
1 - بالغ و عاقل بودن زن و شوهر.
2 - آزاد بودن يعني برده نبودن آنان .
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 150