نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 142
شامل زناي غيرمحصن و غيرمحصنه است و خداوند رحمت خود را از زاني
محصن و زانيه محصنه دريغ ميفرمايد؟ مگر خداوند نفرموده كه تمام گناهان را
ميبخشد (اگر بخواهد) غير از شرك را؟
جواب : اولا: در اينكه مراد از فاحشه كه در آيه قبل از اين آيه است
و مرجع ضمير (يأتيانها) در اين آيه نيز ميباشد
چيست، بين مفسران اختلاف نظر وجود دارد و بر فرض اينكه مراد از
آن زنا باشد حكم آن توسط آيه 2 از سوره نور كه بيانگر حكم جلد
ميباشد نسخ گرديده است ; همان طور كه در آيه قبل آمده است :
(او يجعل الله لهن سبيلا) و اين فقره از آيه اشعار به زمينه
نسخ حكم مزبور در آيه دارد و براساس روايات صادره از
معصومين (ع) نيز (سبيل) كه به آن در آيه اشاره گرديده
همان حكم جلد است كه پس از آن در آيه 2 از سوره نور مقرر شده
است و مراد از ايذاء در آيه مذكور در سؤال، حبس نمودن در خانه يا
زدن با كفش و مانند آن و يا صرف سرزنش مرد و زن زناكار است ; و در
هر حال با نزول آيه جلد حكم اين دو آيه نسخ گرديده است .
ثانيا: مفاد آيه : (واللذان يأتيانها ...) اين است كه اگر
زن و مرد زناكار توبه كرده و خود را اصلاح كردند از آنان صرف نظر
كرده و متعرض آنها نشويد، يعني ديگر به آنان آزاري نرسانيد; نظير
آنچه در مورد محارب آمده است : (الا الذين تابوا من قبل أن
تقدروا عليهم ...) [1] كه اگر محارب قبل از دستگيري و به اثبات