نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 141
آيا اين زن مذكور در آيه، شوهر نداشته و زناي محصنه مرتكب نشده ؟ پس
آيا نمي توان نتيجه گرفت كه مجازات زنا براي زن شوهردار (محصنه) كشتن
نيست بلكه صد ضربه شلاق است كه نصف آن 50 ضربه شلاق ميشود؟ (زيرا
براي مجازات رجم، نصف متصور نمي باشد.)
جواب : يكي از شرايطي كه طبق روايت و به اتفاق فقهاي شيعه و
سني در اجراء حكم رجم معتبر است برده نبودن است ; بنابراين كنيز
شوهرداري كه زنا كرده است حكم آن رجم نيست، بلكه نصف است و
مراد از (أحصن ) در آيه مورد اشاره در سؤال هم احصان
مصطلح فقهي - كه از شرايط و اجزاي موضوع رجم است - نمي باشد،
بلكه مراد از آن همان گونه كه مستفاد از ظاهر برخي روايات است،
شوهردار بودن كنيز و تمكن وي از مجامعت با شوهر است . يادآوري
ميشود: سقوط حكم رجم از غير حر و ثبوت نصف حد جلد بر او
نشانه ارفاق شارع است نسبت به افرادي كه برده بوده اند.
[بررسي مفاد دو آيه سوره نساء و سوره نور]
سؤال 5 - خداوند در آيه 16 سوره نساء ميفرمايد: (واللذان
يأتيانها منكم فآذوهما فان تابا و أصلحا فأعرضوا عنهما ان الله كان توابا
رحيما) .
خداوند كه ميفرمايد اگر به صلاح آيند (يعني صالح شوند) از آزارشان
دست برداريد زيرا خدا توبه پذير و مهربان است، آيا رحمت خداوند فقط
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 141