نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 109
علامه در قواعد،[3] شهيد اول در لمعه،[2] شهيد ثاني در مسالك،[1] و
صاحب جواهر.[4] ولي با توجه به آيه شريفه و از مجموع روايات به
دست ميآيد كه حضور اقشار مختلف مردم در اجراي حد زنا مطلوب
نمي باشد; زيرا موجب عكس العمل هاي تند ميشود و نتيجه معكوس
دربر دارد. در روايتي آمده است كه حضرت امير(ع) هنگامي كه در
بصره بودند و ميخواستند بر مردي حد زنا را اجرا نمايند، از حضور
جماعتي از مردم كه براي تماشا آمده بودند جلوگيري كردند و به قنبر
فرمودند: "لا مرحبا بوجوه لاتري الا في كل سوء، هولاء فضول الرجال،
أمطهم [أبعدهم ] عني يا قنبر".[5]
و به طور كلي نكته اي كه در حدود اسلامي بايد در نظر گرفته شود
اين است كه اساسا چگونگي اثبات اين گونه مجازات ها به گونه اي
است كه تحقق آن - بويژه در جرايم جنسي - بسيار نادر ميباشد; و بر
فرض اثبات، موارد سقوط مجازات در آنها فراوان است ; و بحث
تفصيلي آن در اين مختصر نمي گنجد. و به نظر ميرسد تشريع
مجازات براي جرايم موجب حد، بيشتر جنبه بازدارندگي داشته
است . بنابراين فرض علني بودن اجراي حد زنا - صرف نظر از مباحث
فرعي آن - به غايت نادر خواهد بود.
[1] قواعد الاحكام، ج 3، ص 531 .
[2] الروضة البهية، ج 9، ص 96 .
[3] مسالك الافهام، ج 14، ص 389 .
[4] جواهر الكلام، ج 41، ص 351 .
[5] وسائل الشيعة، باب 22 از ابواب مقدمات حدود، باب كراهة اجتماع الناس للنظر الي المحدود، حديث 1 .
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 109