نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 108
بن خالد - كه سابقا ذكر شد - تعبير "يا معشر المسلمين، أخرجوا..." به كار
رفته بود. روشن است كه به يك يا دو و يا سه نفر عنوان "معشر" صدق
نمي كند.
و در مورد شرايط حاضران بايد توجه داشت كه در آيه شريفه به
مؤمن بودن آنان تصريح شده است . البته ممكن است گفته شود
"مؤمن" در اينجا در مقابل "كافر" و "منافق" استعمال شده است ;
بنابراين صرف مسلمان بودن حاضرين كفايت ميكند، هرچند عادل
نباشند. مؤيد اين بيان روايت احمدبن محمدبن خالد است كه در آن
حضرت امير(ع) به "يا معشر المسلمين" تعبير كرده اند. و نيز در تفسير
قمي ذيل آيه فوق آمده است : ابي الجارود از امام باقر(ع) نقل ميكند
كه در رابطه با جمله (طائفة من المؤمنين ) فرمود: "يجمع
لهما الناس اذا جلدوا" كه مؤمنين بر "ناس" تطبيق شده اند.
اما از ظاهر آيه شريفه و نيز روايات وارده ميتوان استفاده نمود كه
حاضرين نبايد از كساني باشند كه خودشان مستحق حد الهي
هستند.[1] هرچند سند اكثر اين روايات قابل خدشه است و لذا
بسياري از فقها به كراهت آن نظر داده اند; نظير شيخ مفيد در مقنعه،[2]
شيخ طوسي در نهايه،[5] ابن براج در مهذب،[4] محقق در شرايع،[3]
[1] وسائل الشيعة، باب 31 از ابواب حد زنا، احاديث 1، 2، 3 و 4 ; كافي، ج 7 ، ص 188، حديث 1 .
[2] المقنعة في الاصول والفروع، ص 781 .
[3] النهاية، ص 701 .
[4] المهذب في الفقه، ج 2، ص 528 .
[5] شرايع الاسلام، ج 4، ص 144 .
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 108