نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 102
همان مصالح يا مفاسد واقعي ميباشد تغيير كرده است ; و تعبير به
تغيير حكم در آنها تعبير مسامحه اي است .
بنابراين تغيير احكام در موارد ذكر شده هيچ منافاتي با روايات دال
بر اين كه "حلال محمد حلال الي يوم القيامة و حرامه حرام الي يوم
القيامة" ندارد; زيرا مفاد اين روايات بقاء احكام حلال و حرام نسبت
به موضوعات خود ميباشد و در موارد ذكر شده، موضوعات احكام
تغيير يافته است .
[عدم اجراي حد در صورت وهن اسلام ]
پرسش دوم - در حدود اسلامي اگر اجراي حدي در شرايطي خاص
موجب وهن اسلام و ايجاد تنفر نسبت به مقررات اسلامي در انظار و افكار
عمومي باشد، آيا اجراي آن جايز است ؟ و اساسا آيا ميتوان به اصل و قاعده اي
فقهي ملتزم گرديد كه بر اساس آن به حرمت اجراي هر حكمي كه چنين
نتيجه اي را به دنبال داشته باشد دست يافت ؟
جواب : اجراي حدود گرچه منافع بيشماري را براي جامعه در
شرايط طبيعي - در صورتي كه جرم از راههاي شرعي به اثبات رسيده
باشد - به همراه دارد و پيامبراكرم 6 فرموده اند: "اقامة حد خير من
مطر أربعين صباحا"[1] ولي اگر در شرايط خاصي مصلحت اقوي در ترك
[1] وسائل الشيعة، باب 1 از ابواب مقدمات الحدود، حديث 4 .
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 102