نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 103
آن باشد، حاكم مسلمين ميتواند آن را ترك نمايد.
در موثقة غياث بن ابراهيم از حضرت امير(ع) آمده است : "لا أقيم
علي رجل حدا بأرض العدو حتي يخرج منها مخافة أن تحمله الحمية
فيلحق بالعدو."[1]
و در فرض مذكور در سؤال اگر اقامه برخي حدود با كيفيت ويژه آن
در منطقه اي خاص يا در همه مناطق و يا در برهه اي از زمان موجب
تنفر افكار عمومي از اسلام و احكام آن و در نتيجه تضعيف اساس دين
گردد، حاكم مسلمين يا متولي حوزه قضا ميتواند - بلكه موظف
است - اقامه آن حد را تا زمان توجيه افكار عمومي نسبت به مقررات و
حدود اسلامي و علت وضع آنها تعطيل نمايد.
مرحوم فاضل مقداد در كنزالعرفان، ذيل آيه شريفه (و
ليشهد عذابهما طائفة من المؤمنين ) [2] چنين ميفرمايد: "علت
اين كه در اين آيه "طايفه" مقيد به "مؤمنين" شده اين است كه اگر كفار
شاهد اجراي حد فوق باشند، چه بسا مانع گرويدن آنان به اسلام شود;
و از همين جهت اقامه حد در سرزمين دشمن ناپسند شمرده شده
است ."[3] و مخفي نماند كه اين مورد نيز درحقيقت از موارد بند "ج"
در پاسخ سؤال اول (تزاحم ملاكات) ميباشد.
[1] همان، باب 10 از ابواب مقدمات الحدود، حديث 2 .
[2] سوره نور (24)، آيه 2 .
[3] كنزالعرفان، ج 2، ص 218 .
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مجازات هاي اسلامي و حقوق بشر نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 103