نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 313
و باز در جاي ديگر ميفرمايد:
"بارها از پيامبرخدا شنيدم كه ميفرمود: ملتي كه در ميان آنها حق ضعيفان از
زورمندان با صراحت و قاطعيت گرفته نشود، هرگز پاك و منزه نشده و روي سعادت
نخواهد ديد."[1]
و باز در سنن ابن ماجه از ابي سعيد، همين مضمون از پيامبراكرم 6 روايت شده
كه فرمود:
"جامعه اي كه در آن، شخص ضعيف با صراحت و بدون لكنت حق خود را
مطالبه نكند منزه و سعادتمند نيست ."[2]
از مضمون اين دو حديث شريف استفاده ميشود كه براي انسان مسلمان به
ويژه انسان عالم و دانشمند شايسته و روا نيست كه در كنج خانه خود بنشيند و
نسبت به جناياتي كه افراد طغيانگر و مستكبر نسبت به افراد ضعيف و مستضعف
انجام ميدهند بي تفاوت باشد، بلكه بر وي واجب است كه به حمايت ضعفا و
احقاق حقوق آنان بپردازد; و روشن است كه غالبا اين دفاع - از حقوق ضعفا و
مستضعفين - حاصل نمي آيد مگر با تجمع و تشكل وكسب توان و قدرت به اندازه
امكان، و مقصود ما از حكومت چيزي به غير از اين نيست . منتهاي امر اين داراي
مراتب است [كه به حسب شرايط و توان، محدوده آن مشخص ميگردد]، پيش از
اين نيز در مباحث گذشته گفته شد كه : صحيح نيست انسان مسلمان در منزل
خويش بنشيند و نسبت به آنچه در اطراف و محيط او ميگذرد و نسبت به فساد و
فحشا و خونهايي كه از مسلمانان ريخته ميشود و هتك ناموسي كه از آنان ميگردد
و تسلط كافران و طاغوتها بر سرنوشت مسلمانان و مستضعفان و تسخير و اشغال
سرزمينهايشان .... بي تفاوت باشد.
ادله امر به معروف و نهي از منكر، دلايل ديگري بر ضرورت حكومت
بر اين اساس تمام دليلهاي امر به معروف و نهي از منكر و دليلهاي جهاد دفاعي
از قويترين ادله بر لزوم تشكل مسلمانان و ضرورت ايجاد دولت و حكومت حق و
تحصيل قدرت در حد توان و به قدر امكان ميباشد. و بديهي است "آنچه را
ميتوان به آن دست يافت نبايد به خاطر آنچه بدان دسترسي نيست از دست داد"
[الميسور لايترك بالمعسور].
[1] سمعت رسول الله يقول في غير موطن : لن تقدس امة لايؤخذ للضعيف فيها حقه من القوي غير متتعتع . (نهج البلاغه، فيض / 1021، لح / 439، نامه 53)
[2] انه لاقدست امة لايأخذ الضعيف فيها حقه غير متعتع . (سنن ابن ماجه 810/2، كتاب الصدقات، باب 17، حديث 2426)
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 313