responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 177
مرتفع كند و در اين رابطه پاداش و تقربي را در پيشگاه خداوند متعال تحصيل نمايد.

روايات ديگري در رابطه با ولايت در مرتبه فعليت :

باز ناظر بر همين ولايت در مرتبه فعليت است كلام اميرالمؤمنين (ع) در خطبه شقشقيه كه مي‌فرمايد: "...ريسمان شتر خلافت را بر كوهانش مي‌افكندم و آخرش را با كاسه اولش آب مي‌نوشاندم و شما دنياي خويش را در نزد من از آب بيني بزي كم ارزشتر مي‌يافتيد."[1]

و از همين مورد است سخن آن حضرت كه مي‌فرمايد: "به خدا سوگند من هرگز در خلافت رغبتي و به حكومت و ولايت علاقه اي نداشتم، ولكن اين شما بوديد كه مرا به اين كار دعوت كرديد و به پذيرفتن آن وادار نموديد."[2]

كه در اين كلام چيزي جز اين مرتبه ولايت اراده نشده است .

و نيز از همين مورد است گفتار آن حضرت كه مي‌فرمايد:

"اينان حكومت پسر مادرم را از من دريغ نمودند."[3]

زيرا اين مرتبه از ولايت است كه مي‌توان آن را غصب نموده و آن را از دسترسي صاحب اصلي اش به دور نگاه داشت . در اين كلام مراد از "پسر مادرم" شخص آن حضرت است . برخي نيز گفته اند: مراد آن حضرت پيامبراكرم 6 است، چون پدر آن دو بزرگوار عبدالله و ابوطالب هر دو فرزند يك مادر يعني "فاطمه بنت عمرو" بودند.

و نيز ناظر بر همين مرتبه است گفتار امام سجاد(ع) كه مي‌فرمايد:

"بار خدايا اين مقام براي جانشينان تو و برگزيدگان درگاه تو و جايگاه اشخاص امين نزد تو است، آنان كه با درجاتي بلند گراميشان داشتي، اما اينجايگاه و منصب را به غصب از آنان ربودند."[4]

در اين كلام نيز مراد همين مرتبه فعليت ولايت است وگرنه فضايل و علوم و كمالات نفساني ائمه (ع) كه در عالم تكوين براي آنان ثابت شده و بر اساس آن سزاوار امامت شده اند، چيزي نيست كه دست غاصبين به آن رسيده و يا ستمگران آن را به زور بربايند. و اين مطلبي است واضح كه پوششي بر آن نيست .

5 - گستردگي مفهوم امام در فرهنگ اسلامي

[1] ... لالقيت حبلها علي غاربها و لسقيت آخرها بكأس اولها، و لا لفيتم دنياكم هذه ازهد عندي من عطفة عنز.(نهج البلاغه، خطبه 3، فيض 52/، لح 50/)
[2] والله ما كانت لي في الخلافة رغبة و لا في الولاية اربة ولكنكم دعوتموني اليها و حملتموني عليها. (نهج البلاغه، فيض / 656 خطبه 196، لح 322، خطبه 205)
[3] سلبوني، سلطان ابن امي .(نهج البلاغه، نامه 36، فيض / 947، لح / 409)
[4] اللهم ان هذا المقام لخلفائك و اصفيائك و مواضع امنائك في الدرجة الرفيعة التي اختصصتهم بها قد ابتزوها.(صحيفه سجاديه، دعاي 48)
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 177
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست