responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 178
با توجه به اينكه ائمه دوازده گانه (ع) در نزد ما شيعه اماميه بر اساس نص و به خاطر دارا بودن شرايط امامت حقه همواره به عنوان امام شناخته مي‌شده اند، اين معني سبب گرديد كه به ويژه در فرهنگ ما(شيعه اماميه) لفظ "امام" فقط به آن بزرگواران منصرف شود به گونه اي كه گويا لفظ "امام" فقط براي آنان وضع شده و به ديگران اطلاق نمي شود.

اما لازم است چنانكه پيش از اين در محور اول به هنگام بحث از واژه امام گفتيم تأكيد شود كه لفظ "امام" براي هر جلو داري كه مورد پيروي ديگران واقع شود وضع گرديده است، چه امامت و جلوداري وي در نماز باشد چه در جهاد و چه در اعمال حج و چه در هر كار از كارهاي سياسي اجتماعي، و امامت وي چه بر حق باشد يا بر باطل .

در كتاب كافي روايتي از امام جعفر صادق (ع) آمده است بدين مضمون :

"ائمه در كتاب خداوند عزوجل ، دو دسته اند: يك دسته آنان كه خداوند تبارك و تعالي در رابطه با آنان مي‌فرمايد: (وجعلناهم ائمة يهدون بامرنا)[1] و آنان را قرار داديم اماماني كه مردم را بر اساس امر ما هدايت مي‌كنند. نه به امر مردم، اينان امر خدا را بر امر مردم و حكم خدا را بر حكم مردم مقدم مي‌شمارند. و درباره دسته ديگري مي‌فرمايد: (وجعلناهم ائمة يدعون الي النار)[2] آنان را پيشواياني قرار داديم كه مردم را به آتش دعوت مي‌كنند. اينان امر خويش را بر امر خدا و حكم خويش را بر حكم خدا مقدم مي‌دانند. و بر خلاف آنچه در كتاب خداوند عزوجل آمده، هواهاي نفساني خود را ملاك عمل قرار مي‌دهند."[3]

باز قرآن كريم درباره پيشوايان كفر لفظ "امام" را به كار برده است، آنجا كه مي‌فرمايد:

(فقاتلوا ائمة الكفر)[4] با پيشوايان كفر پيكار كنيد. در اين آيه لفظ "ائمة" كه جمع لفظ "امام" است براي پيشوايان كفر به كار برده شده است . نكته قابل ذكر ديگر اين كه لفظ "امام" منحصر به سلطان و رهبر كل و يا حاكم عموم مردم جامعه نيست، بلكه به هر پيشوايي كه قسمتي از امور جامعه را نيز به دست داشته باشد امام گفته مي‌شود.

امام صادق (ع) به هنگام بازگشت از صحراي عرفات از استر خويش به زمين افتاد، در آن هنگام اسماعيل بن علي كه در آن سال از طرف خليفه وقت اميرالحاج بوده (براي احترام به آن حضرت) در كنار وي توقف نمود، حضرت به او فرمود:

[1] انبياء (21):73.
[2] قصص (28):41.
[3] عن ابي عبدالله (ع) قال : ان الائمة في كتاب الله عزوجل امامان : قال الله تبارك و تعالي : (وجعلناهم ائمة يهدون بامرنا) لا بامر الناس يقدمون امر الله قبل امرهم و حكم الله قبل حكمهم . قال : (و جعلناهم ائمة يدعون الي النار) يقدمون امرهم قبل امر الله و حكمهم قبل حكم الله و يأخذون باهوائهم خلاف ما في كتاب الله عزوجل . (اصول كافي /1 216، كتاب الحجة، باب ان الائمة في كتاب الله امامان، حديث 2)
[4] توبه (9): 12.
نام کتاب : مباني فقهي حكومت اسلامي نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 178
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست