نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 37
افرادي با وسايط نمايندگان او هدايت ميشدند; و اين معنا در مورد
پيامبران اولواالعزم كه شريعت آنان براي همه مردم زمانشان بوده
كاملا واضح است .
4 - نكته چهارم اين كه پيام انذار و تبشير پيامبراسلام 6 در
زمان حيات آن حضرت در حد مقدور گسترش يافت و به بسياري
از مردم آن زمان رسيد و تعداد زيادي ايمان آوردند و تعدادي نيز يا
در اثر قصور يا تقصير ايمان نياوردند. آنهايي كه حقانيت دين اسلام
برايشان روشن و مبرهن شده بود و از روي عناد و جحد ايمان
نياوردند كافر محسوب ميشوند و عذري نزد خداوند ندارند.[1] و
آنهايي كه در اثر قصور موجود در خودشان يا در نحوه ابلاغ پيام
اسلام نتوانستند به حقانيت آن آگاه شوند و بر دين و مسير سابق
خود ماندند پيش خداوند معذورند و از نظر قرآن نيز كافر محسوب
نمي شوند، زيرا به نظر قرآن و لغت، كفر به معناي پوشاندن چيزي
است و كسي كه بدون تقصير حقانيت اسلام برايش روشن نشده
است و در ترديد يا جهل مركب به سر ميبرد حقيقتي را نپوشانده
است ; البته از مزاياي معنوي و آخرتي اسلام نيز محروم ميباشد،
و اين محروميت يك امر طبيعي است و گناهي بر آن مترتب نيست .
[1] آيه شريفه (ان الذين كفروا و صدوا عن سبيل الله و شاقوا الرسول من بعد ما تبين لهم الهدي لن يضروا الله شيئا و سيحبط اعمالهم) (سوره محمد، آيه 32) به همين حقيقت اشاره دارد. روشن و بديهي است كه اين افراد مورد انذار و تبشير قرار گرفته اند و از روي عناد و آگاهي ايمان نياوردند و مانع هدايت ديگران نيز شدند.
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 37