نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 36
3 - نكته سوم اين كه اصولا انذار و تبشير كه مسئوليت اصولي
پيامبران است مطابق عادت اسباب و مسببات و سنت هاي رايج
هرزمان انجام ميشود و چنين نيست كه به شكل معجزه آسا و خارج
از قوانين و سنن عادي انجام شود.
بنابراين هر پيامبري مطابق شرايط زماني و اقليمي خود، هرآنچه
در توان دارد در اين راه به كار ميگيرد.[1] به شهادت تاريخ
پيامبر اسلام 6 نيز بر اساس اين سنت جاري نمايندگاني براي هر
منطقه و دياري كه امكان داشت فرستادند و پيام الهي اسلام و قرآن
را با منطق و بيان درخور فهم مردم آن منطقه به گوش آنان
ميرساندند. و در تاريخ ديده نشده است كه از نمايندگان
پيامبر6 معجزه اي خواسته باشند تا گفته شود: معجزه بايد به
دست پيامبر انجام شود; بلكه همان ابلاغ محتواي قرآن و حقايق و
معارف آن همراه با راه و روش آورنده آن و شناختي كه هركس از
امانت و صداقت او داشت، در تحقق انذار و تبشير و ايمان آوردن به
اسلام كفايت ميكرد.
روش انذار و تبشير پيامبران سابق نيز چنين نبود كه هر كس
مستقيما توسط پيامبر زمان خود انذار يا تبشير شود، و چه بسا
[1] پيامبر اسلام 6 نيز همان گونه كه در آيه شريفه (قل ما كنت بدعا من الرسل ...) (سوره احقاف، آيه 9) به آن اشاره شده است، براي انجام رسالت خود روش نوظهور و بدون سابقه اي نداشتند.
نام کتاب : پاسخ به پرسش هايي پيرامون مباني نظري نبوت نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 36