responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و ماجراي فدك نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 52

آغاز خطبه با شكر نعمت هاي خداوند

"فقالت (س)" : (الحمد لله علي ما أنعم و له الشكر علي ما ألهم )

پس حضرت زهرا(س) فرمودند: (حمد و ستايش خداي را بر آنچه انعام كرده، و شكر و سپاس خداي را بر آنچه كه به ما انسانها الهام كرده است .)

همان طور كه مي‌دانيد مقصود ما در اينجا تنها ترجمه تحت اللفظي و توضيح مختصر خطبه حضرت زهرا(س) در حد آشنايي عموم است، و اگر بخواهيم مفصلا به شرح آن بپردازيم - مثلا فرق ميان "حمد" و "شكر" را بيان كنيم، يا "ما" را در "ما أنعم" موصول حرفي بدانيم تا به تأويل مصدر رود يا موصول اسمي بگيريم ... - خيلي طول خواهد كشيد و خلاف مقصود حاصل مي‌شود.

اين كلام كه حضرت مي‌فرمايد: "و له الشكر علي ما ألهم" اشاره است به الهام [1] خوبي ها و بدي ها به انسان كه در قرآن آمده : (فألهمها فجورها و تقواها) [2] "پس خداوند بدي ها و خوبي ها را به انسان الهام كرد." و اين نعمت بزرگي است كه بايد شكر آن را به جا آورد.

نكته ديگري كه بايد به آن اشاره شود اين كه ممكن است كسي سؤال كند: آيا وحي و الهام فقط به انبياء و اولياء اختصاص دارد يا اين كه به مردم معمولي هم وحي و الهام مي‌شود؟

در جواب اين سؤال بايد گفت :

علاوه بر اين كه به پيامبران و اولياء خدا(ع) الهام مي‌شود، به عموم انسانها نيز الهام مي‌گردد; مخصوصا به افرادي كه تقواي خدا را در زندگي پيشه خود مي‌سازند. در قرآن كريم آمده است :

[1] "الهام" به حسب معناي لغوي القاء چيزي است در نفس از جانب خداوند و يا به طور كلي از طرف ملا اعلي ; و "وحي" عبارت است از اشاره سريع، و قهرا معناي آن اعم از الهام مي‌باشد، زيرا وحي - يعني : اشاره سريع - گاهي به القاء در نفس است كه آيه شريفه : (فاءلهمها فجورها و تقواها) به آن اشاره دارد، و گاهي به وسيله غرايز و شعور مرموز است نظير وحي به زنبور عسل، و گاهي به كيفيت خلقت يك موجود نظير وحي به زمين و آسمان كه در قرآن آمده، و گاهي به سخن گفتن مخفيانه خداوند با پيامبران است توسط ملك يا ايجاد صدايي در فضا يا درخت و مانند آن، و يا به وسيله خواب است . به عبارت ديگر: در قرآن "الهام" فقط در مورد انسان به كار برده شده كه مقصود همان عقل عملي است، ولي "وحي" در انسان و غير انسان به كار رفته است . از طرفي "وحي" در مورد غير خداوند نيز به كار رفته است، نظير: آيه 121 سوره انعام : (ان الشياطين ليوحون الي أوليائهم).
[2] سوره شمس (91)، آيه 8 .
نام کتاب : خطبه حضرت فاطمه زهرا(س) و ماجراي فدك نویسنده : منتظري، حسينعلي    جلد : 1  صفحه : 52
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست