نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 38
نويسنده مذكور سپس اين حقوق را در عالي ترين حد خود در نهج البلاغه
تعقيب ميكند و به آن مستند ميسازد.[1] از جمله در فرازي از مقاله خود مينويسد:
"مسلمان و غيرمسلمان در حقوق مساوي هستند به ويژه در حق
حيات ; امام علي (ع) در اين زمينه ميگويد: "خون غيرمسلمان مانند
خون ماست" و نيز ميفرمايد: "خون مسلمان مانند خون ذمي
- غيرمسلماني كه در جامعه اسلامي و تحت حمايت آن است - محترم
است"; همچنين در برابر قانون و اموال عمومي مساوي هستند".
مدارك و مستندات اين حقوق در مقاله فوق مضبوط است .
همان علي كه وقتي خلخال از پاي يك زن اهل ذمه ميربايند، صرف نظر از
عقيده و ايدئولوژي آنان بر اين ستم ناراحت ميشود و ميگويد: "اگر مسلماني از
اندوه اين ستم بميرد قابل سرزنش نيست".[2] و در نامه به مالك اشتر كه مأمور به
حكومت مصر بود، درباره رعايت حقوق مردم مصر مينويسد: "فانهم صنفان : اما
اخ لك في الدين او نظير لك في الخلق"[3] مردم مصر - كه تو بر آنان حكومت
ميكني - يا برادر ديني تو هستند (اگر مسلمانند) و يا نظير تو هستند در خلقت
(يعني آنان كه مسلمان نيستند بالاخره همنوع تو و انسانند).
اساس اسلام بر عدالت و رعايت حقوق همه افراد استوار است . علي (ع)
هيچ نوع اجباري را در امر حكومت و حتي پذيرفته شدن رهبري خويش از سوي
مردم تجويز نمي كرد. او در نخستين روزهاي خلافت كه ايام بيعت بود به آن دسته از
يارانش كه از بيعت نكردن برخي از صحابه پيامبر، مانند سعد بن ابي وقاص و
عبدالله بن عمر، با حضرت علي (ع) نگران بودند فرمود: "هر كس را كه نمي خواهد
[1] نهج البلاغة و الفكر الانساني المعاصر، المستشار الثقافي للجمهورية الاسلامية الايرانية بدمشق، رجب 1414 ه' . ق، مقاله : حقوق الانسان في نهج البلاغة، الدكتور حسين الزين، ص 93 الي 103; و ايضا مقاله : حقوق الانسان في نهج البلاغة، الدكتور علي صادق الشيخ عمار، ص 125 الي 136
[2] نهج البلاغه، خطبه 27
[3] نهج البلاغه، نامه 53
نام کتاب : درسهايي از نهج البلاغه نویسنده : منتظري، حسينعلي جلد : 1 صفحه : 38