نام کتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 119
«رقيب» ها بىنهايت مىباشند و به دو نگهبان منحصر نمىگردند
و اگر گفته شود در آيه 17 كه مقدم بر اين آيه است صراحتا به «دو متلقى» و
فراگيرنده اشاره شده مىگوييم به اعتبار يمين و شمال يا راست و چپ كه دو سمت را
مشخص مىكند دو اخذكننده آمده نه اينكه چون دو فراگيرنده بيشتر براى انسان نيست كه
آن را هم در راست و چپ بگمارند متلقيان به صورت مثنى استعمال شده است.
براى روشنتر شدن موضوع
به شرق و غرب كه اين دو نيز جهات را مشخص مىكنند مثال مىزنيم در آيه 17 سوره
الرحمن مىخوانيم رَبُّ الْمَشْرِقَيْنِ وَ رَبُّ الْمَغْرِبَيْنِ فَبِأَيِّ
آلاءِ رَبِّكُما تُكَذِّبانِ پروردگار دو مشرق و دو مغرب پس كدام يك از
نعمتهاى خدا را تكذيب مىكنيد.
و در آيه 40 سوره معارج
مىخوانيم فَلا أُقْسِمُ بِرَبِّ الْمَشارِقِ وَ الْمَغارِبِ إِنَّا
لَقادِرُونَ سوگند به پروردگار مشرقها و مغربها كه هر آينه ما تواناييم.
و در آيه 115 سوره بقره
مىخوانيم: وَ لِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَ الْمَغْرِبُ فَأَيْنَما تُوَلُّوا
فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ و براى خداست مشرق و مغرب پس به هر طرف روى آورديد وجه خدا
همان جا است.
چون مشرق و مغرب و شمال
و جنوب كه جهتها را مشخص مىكند اعتبارى است و بر حسب مكان اسامى اين جهت فرق
خواهد كرد مثلا غرب يك محل شرق محل مجاورش خواهد بود و يا جنوب يك مكان شمال مكان
ديگر به حساب مىآيد كه اين را با
نام کتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 119