نام کتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 120
يك نگاه سطحى به خانه مسكونى خود و خانههاى مجاور مىتوان
فهميد لذا خداى مشرق يا پروردگار دو مشرق و يا خداى مشرقها داراى يك معنى است و به
همين قياس است راست و چپ در آيه 17 سوره ق به خصوص كه به چيزى مثل انسان مقيد نشده
مثلا عن يمين الانسان و عن شماله قعيد استعمال نگشته است و به لحاظ اينكه آدمى در
محاورات خود به راست و چپ خويش بيشتر از جهات ديگر مثلا جلو و پشت سر يا بالا و
پايين استناد مىكند و گويى همه مراقبتها در راست و چپ است به اين دو سمت استناد
شده و بلا فاصله به لفظ كه از دهان خارج مىشود و دهان هم در جلو بدن قرار دارد
اشاره شده كه براى هر يك از آنها نگهبان ضبطكنندهاى وجود دارد نه رقيبان عتيدان
(دو مراقب نگهدارنده).
و وقتى در آيه 10 تا 12
سوره انفطار مىانديشيم كه مىفرمايد وَ إِنَّ عَلَيْكُمْ لَحافِظِينَ كِراماً
كاتِبِينَ يَعْلَمُونَ ما تَفْعَلُونَ و همانا بر شما نگهبانانى است كه
نويسندگان گرامى هستند مىدانند آنچه را كه مىكنيد.
و در اين آيات حافظين و
كاتبين به صورت جمع استعمال شده نه تثنيه (دو تا) و يعلمون نيز فعلى است به صيغه
جمع. متوجه مىشويم كه نويسندگان اعمال و حافظين كردار انسانها به دو تا منحصر
نمىگردد بلكه اگر به فرض بر راست و چپ او دو ضابط بيشتر نباشد جهات ديگر او
بىنگهبان نخواهد بود.
نام کتاب : محاسبه نفس یا روش پیشگیری از وقوع جرم (ترجمه محاسبة النفس) نویسنده : سید بن طاووس جلد : 1 صفحه : 120