نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 666
شد و اين بنده شك ندارم در آن كه اين زيارت از آن حضرتست با
آن كه قطع نظر از واقعه فصاحت و بلاغت و جامعيّت اوصافى كه هر يك از آنها در اخبار
بسيار وارد شده است و به آنها اشاره خواهد شد دليل صحت است، با آن كه صدوق حكم به
صحت آن كرده است در اين كتاب و در كتاب عيون، و روات خبر نيز ثقاتند الا موسى كه توثيق
صريح ندارد و صدوق اعرفست به رجال از ديگران.
و موسى مىگويد كه من
عرض نمودم به حضرت امام على نقى صلوات اللَّه عليه كه يا ابن رسول اللَّه مرا
تعليم فرمائيد زيارتى با بلاغت كه كامل باشد و هر يك از شما ائمه هدى را كه خواهم
زيارت كنم به آن زيارت توانم كرد و داب اين بنده اين بود كه هر روز آن زيارت را
مىخواندم و مراد من زيارت همه بود يك معصوم را بترتيب مخاطب مىساختم و بقيه را
به تبعيّت او زيارت مىكردم، و در واقعه طويله ديگر حضرت امام رضا صلوات اللَّه
عليه تقرير اين معنى را با تحسين فرمودند.
پس حضرت فرمودند كه غسل
زيارت را به جا آور و چون به درگاه آن حضرت رسى بايست و شهادتين بگو و چون در آن
روضه داخل شوى و قبر را به ببينى بايست و سى مرتبه اللَّه اكبر بگو، پس اندكى پيش
رو با سكينه قلب بذكر الهى و آرام تن و گامها را نزديك گذار پس بايست و سى مرتبه
تكبير بگو پس نزديك قبر رو و چهل تكبير بگو تا صد تمام شود و دور نيست كه وجه
تكبير گفتن اين باشد كه اكثر طبايع مايل است به غلو مبادا از عبارات امثال اين
زيارات به غلو افتد يا از بزرگى حق سبحانه و تعالى غافل شود چنانكه گذشت در وجه
گفتن تسبيح و تكبير و تهليل و تحميد و تمجيد كه باعث همه عدم غلو ملائكه بود، يا
آن كه اكثر عالميان هر چند
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 666