نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 667
سعى كنند در معرفت ايشان از صد هزار هزار يك آن ممكن نيست كه
توانند مطلع شد مثلا دو جوهر باشد قيمتى كه قيمت هر يك خراج عالمى باشد و ليكن يكى
بر ديگرى زيادتى بى نهايت داشته باشد جوهري رتبه هر يك را مىداند و فرق هر يك را
مىداند و ديگرى كه فرق نتواند كرد ميان شيشه و الماس يا ياقوت و لعل هر چند تعريف
كند هر يك را يقينا خبر ندارند از رتبه هر دو وا كرد و فاضل باشند كه ميان ايشان
فرق بسيار ظاهر باشد عامى ترك چه داند كه فضيلت چه چيز است و افضليّت تا چه مرتبه
است پس اگر غالى ائمه هدى را خدا داند با وجود اين غلو يقينا رتبه ايشان بالاتر
است از خدائى كه او تصوّر كرده است، و از اين جهت است كه در اخبار بسيار وارد شده
است كه حضرت سيّد المرسلين 6 فرمودند كه يا على خدا را
نمىشناسد مگر من و تو، و مرا كسى نمىشناسد مگر خدا و تو، و ترا نمىشناسد مگر
خدا و من، از آن جمله يك مرتبه از مراتب غلو آنست كه كسى رسول خدا و على را مثل
يكديگر داند و هيچ زيادتى ندهد رسول خدا را بر على با آن كه احاديث متواتره وارد
است كه حضرت سيد المرسلين 6 فرمودند كه يا على تو مثل منى
الّا در نبوت و امثال اين عبارت و شكى نيست كه على نبى نيست پس چنين شخص نبوت را
نفهميده است كه كمال هست و چه مرتبه عظيمى است كه به على ندادهاند كه اگر ممكن
بود به او دادن البته مىدادند و آن كه على بهتر از بسيارى انبيا باشد دلالت ندارد
بر امكان نبوت او زيرا كه اگر على با محمّد نبود ممكن بود و ليكن با آن حضرت بودن
مانع بود از آن كه با آن حضرت مساوى باشد يا از وجوه ديگر كه علم ما به آن نمىرسد
پس اگر كسى رتبه مرتضوى را صلوات اللَّه عليه دانسته باشد اين قسم مزخرفات
نمىگويد
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 667