نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 59
و هر كه ابتدا كند به مروه پيش از صفا واجبست كه اعاده كند
سعى را و اين عبارت متمم كلام سابق است چون در فقه از جهة ظهور ذكر نكرده بودند
بنا بر اين جدا مذكور شد
[اگر هروله را ترك
كند]
(و من ترك شيئا من
الرّمل فى سعيه فلا شىء عليه)
و منقولست در صحيح از
سعيد اعرج كه عرض نمودم به حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه از كسى كه ترك كند
هروله ميان صفا و مروه را در سعى حضرت فرمودند كه بر او چيزى نيست و هروله و رمل
تند دويدنست كه مستحب است در اثناى سعى از مناره تا مناره بازار عطاران بدود مانند
شتر كه گامها نزديك هم باشد و دود نه مانند اسب كه در دويدن گامها را فراخ
مىگذارد و سعى ميان صفا و مروه را به اعتبار اين دويدن سعى مىنامند، و در روايات
بسيار است كه سعى را اطلاق مىكنند، بر هروله و بسيار است كه بر مجموع اطلاق
مىكنند و از قراين ظاهر مىشود در هر جا كه كدام مراد است و آن كه گفته است كه بر
او چيزى نيست يعنى گناه نيست منافات ندارد با استحباب رجوع قهقرى چنانكه خواهد آمد
در باب نوادر حج
[اگر هشت شوط به جا
آورد]
(و روى عبد الرّحمن
الحجّاج عن ابى ابراهيم صلوات اللَّه عليه في رجل سعى بين الصّفا و المروة ثمانية
اشواط فقال ان كان خطأ طرح واحدا و اعتدّ بسبعة)
و در حسن كالصحيح و در
صحيح منقولست از حضرت امام موسى كاظم صلوات اللَّه عليه در شخصى كه سعى كند در
ميان صفا و مروه: هشت شوط كند حضرت فرمودند كه اگر از روى خطا واقع شود يعنى سهوا
يا جهلا يكى را طرح كند و هفت را حساب كند كه آن هفت اول است بحسب ظاهر.
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 59