نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 48
از حق سبحانه و تعالى به حضرت سيد المرسلين 6 رسيده بود و دست بدست بهر يك از ايشان رسيده بود و ظاهرا ضمير عدده از قلم
اكثر نساخ افتاده است و مىبايد اگر چه ممكن است كه تنوين بدل از مضاف اليه باشد
(و ساله سعيد الاعرج
عن الطّواف أ يكتفي الرّجل بإحصاء صاحبه قال نعم)
و منقولست در موثق
كالصحيح و در صحيح از سعيد كه گفت سؤال كردم از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه
عليه از طواف كه آيا اكتفا مىكند شخصى به شمردن مصاحبش حضرت فرمودند كه بلى
مىبايد كه آن شخص عادل ثقه باشد و دور نيست كه ثقه كافى باشد و محتمل است كه
اعتماد بر مؤمن مجهول الحال توان كرد چنانكه ظاهر اخبار است و ظاهر اين دو خبر در
آنست كه اگر يكى شك كند و ديگرى. يقين داشته باشد صاحب شك رجوع به صاحب يقين
مىكند مثل نماز جماعت و اگر هر دو شك كنند باطل است و اگر هر دو جزم داشته باشند
هر يك به جزم خود عمل مىكنند چنانكه ظاهر حسن كالصحيح صفوانست
(و روى صفوان عن يزيد
بن خليفة قال رآني ابو عبد اللَّه صلوات اللَّه عليه اطوف حول الكعبة و علىّ
برطلّة فقال بعد ذلك تطوف حول الكعبة و عليك برطلّة لا تلبسها حول الكعبة فانّها
من زىّ اليهود)
و كالصحيح منقولست از
يزيد كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه مرا ديدند در دور كعبه كه طواف
مىكردم و برطلّه كه كلاهى بوده است دراز بر سر داشتم پس حضرت بعد از آن فرمودند
كه طواف مىكنى بر دور كعبه و برطله بر سر مىگذارى ديگر آن را در حال طواف بر سر
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 48