نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 459
الثّالث و التّكبير ان يقول: اللَّه اكبر اللَّه اكبر لا اله
الّا اللَّه و اللَّه اكبر اللَّه اكبر و للّه الحمد اللَّه اكبر على ما هدانا و
الحمد للّه على ما ابلانا و اللَّه اكبر على ما رزقنا من بهيمة الانعام)
اما تكبير در ايام تشريق
و تكبير در عيد قربان از نماز ظهر روز عيد است تا نماز صبح روز چهارم كه در عقيب
پانزده نماز باشد و عقب پانزده نماز وقتى است كه در منى باشند، و در شهرها حتى مكه
معظمه عقب ده نماز است از عقب نماز ظهر روز عيد تا نماز صبح روز دوازدهم كه با عيد
روز سيم است.
و تكبير اين است كه
ترجمهاش اينست كه خداوندى كه واجب الوجود بالذاتست و مستجمع جميع كمالاتست از آن
اعظم است كه كسى به كنه ذات يا كنه صفات او كه عين ذات اوست تواند رسيد و چون
نمىتوان رسيد به كنه ذات و صفات او اعظم است از آن كه او را وصف توان كرد چون
غالب وصف آنست كه كسى چيزى را داند يا شبيهى داشته باشد وصف مىتوان كرد، و چون
محالست رسيدن به كنه ذات و صفات و نظيرى ندارد وصف كردن نيز محالست، يا آن كه
اللَّه اكبر اول به اعتبار ذات باشد و ثانى به اعتبار صفات ذاتيه، و در بعضى از
روايات سه اللَّه اكبر است سيم از جهة اعظميت از رسيدن به كنه صفات فعليه اوست،
نيست خداوندى بجز واجب بالذات جامع كمالات و او از آن اعظم است كه احديت او از
قبيل احديّت ممكنات باشد يا واحدى باشد از قبيل واحد مخلوقات چنانكه احاديث بسيار
دلالت مىكند بر اين معنى، و خداى تعالى اكبر است از آن كه اكبريّت او را توان
ادراك كردن، و جميع محامد مخصوص اوست كه مستلزم جميع اتصاف بجميع كمالاتست و كسى
را راهى به كمالى از كمالات او نيست پس چگونه اكبريّت
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 459