نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 381
كردهايد اينك آمدهام به خدمت و مىكنم آن چه را مىفرماييد،
امّا مىبايد كه مقصود جواب دعوت حق سبحانه و تعالى باشد بالاصاله، و جواب انبيا
به رسالت است از جانب الهى، و ممكن است كه وجه چهار تلبيه اين باشد كه چهار دعوت
شده است از پيغمبران با دعوت الهى و ليكن در وقت گفتن مىبايد مقصود بالذات از
خطابها همه حق سبحانه و تعالى باشد، و در جميع فصلهاى تلبيه مىبايد كه يكى در اول
باشد و يكى در آخر و بر آن وقف كنند، و ديگر ابتدا نمايند به لبيك لا شريك لك لبيك
و على هذا تا به آخر، و چون وصل كنند مىبايد كه حركت همزه جلاله را بيندازند بر
خلاف آن چه متعارف خواص و عوام است كه وقف به حركت مىكنند و وصل به سكون و به
حركت جلاله، و ظاهر آنست كه هر گاه تلبيه را درست نگويند احرام منعقد نمىشود و
ترجمهاش اينست كه لبيك به خدمت آمدهام خداوندا لبيك، و ديگر به خدمت ايستادهام
كه هر چه بفرمايى به جاى آورم به خدمت ايستادهام اى خداوندى كه ترا شريك نيست
ديگر به خدمت ايستادهام به درستى كه جميع محامد مخصوص تست چون حمد به ازاء نعمت و
عظمت است و آن هر دو مخصوص تست و از اين جهت است كه آن را بكسر خواندهاند و بفتح،
و بنا بر فتح بمعنى لان است يعنى از اين جهت به خدمت ايستادهام كه حمد را گاهى به
ازاء بزرگوارى مىكنند چنانكه داب مقربان است و گاهى به ازاء نعمت مىكنند چنانكه
داب ناقصان است، و چون هر دو مخصوص اوست پس واجبست كه من به خدمت ايستم، و بنا بر
كسر لطفش بيشتر است زيرا كه كلامى جدا مىشود و مستلزم معنى اول نيز هست.
و ترجمه اينست كه به
درستى كه جميع محامد كه مستلزم جميع كمالات است، و آن كه اصل حمد نيز از تست و
نعمتها از تست و پادشاهى
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 381