نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 346
نفهميد نفى آن مكنيد و اگر چه سندش صحيح نباشد چون ممكن است
كه ما گفته باشيم و ردّ بر ما ردّ بر خداست و رسول است بلكه اگر يقين دانيم فسق او
را نفى نمىتوان كرد و حق سبحانه و تعالى فرموده است كه اگر فاسقى خبرى بياورد شما
تثبت كنيد و عمل مكنيد تا ظاهر شود صدق و كذب آن نفرموده كه بگوئيد دروغست يا
موضوع است و بغير از حق سبحانه و تعالى كه مىداند راست و دروغ كسى را پس معقول
است به امثال اين وجوه بزرگى را كه نظيرش در عالم نيست نفى كنند و وضاع حديثش
گويند؟! اميد كه حق سبحانه و تعالى بر ما و ايشان نگيرد امثال اين اغلاط در اجتهاد
را مثلا خود شنيدم از بعضى از مشايخ كه مىفرمودند كه عجب از محدثين ما كه امثال
اين حديث را در كتب نقل كردهاند چه مطلب بر اين مترتّب مىشود كه حرم بلند باشد و
سيل از بيرون داخل نمىشود: اين شكسته عرض نمود كه در حديث صحيحى از عبد اللَّه بن
سنان وارد است كه حق سبحانه و تعالى را سه حرمست كه حرمت آنها را اعظم از همه كرده
است.
يكى كتاب اللَّه است كه
جامع علوم و حكم انوار الهى است، و دويم كعبه معظمه است كه قبله عالميانست و نمازى
مقبول و صحيح نيست.
بدون توجه به آن.
و سيم عترت پيغمبر شماست
6، و در اينجا ممكن است كه مراد از حديث معنى سيم باشد تحسين
بسيار كرد و توبه كرد كه ديگر ردّ حديث نكند. مجملا هيچ حديثى را رد نمىبايد كرد
و امثال اين اخبار ممكن است كه از ائمه هدى صادر شده باشد و بر تقدير صدور ممكن
است كه مطلب ارتفاع حرم باشد بر حل بحسب صورت چنانكه بحسب معنى رفعت دارد بر
آسمانها و ممكن است كه ظاهر اين باشد و كنايه معنى
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 346