نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 311
نيست و ظاهرا آن جماعت جاهل مسأله بودهاند يا ناسى و محتمل
است كه عمدا كرده باشند و ليكن بعيد است مگر آن كه گمان استحباب داشته باشند و
ظاهر جواب حضرت نيز استحباب ترتيب است و احوط آنست كه ترك نكنند چون ممكن است كه
جاهل بوده باشند و جاهل در اكثر افعال حج معذور است چنانكه گذشت و باين مضمون در
طرق خاصه و عامه احاديث بسيار وارد شده است
(و روى معاوية بن
عمّار عن ابى عبد اللَّه صلوات اللَّه عليه فى رجل نسى ان يذبح بمنى حتّى زار
البيت فاشترى بمكّة ثمّ نحرها فقال لا باس قد اجزا عنه)
و به پانزده سند صحيح
منقول است از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه در شخصى كه فراموش كند كه ذبح
كند در منى تا آن كه چون از زيارت خانه فارغ شد به خاطرش رسيد و در مكه معظمه خريد
شترى و نحر كرد فرمودند كه باكى نيست از او مجزى است.
و به اسانيد صحيحه
منقولست از محمد بن مسلم از حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه عليه در شخصى كه
زيارت خانه كند پيش از آن كه سر بتراشد حضرت فرمودند كه اگر مىدانست كه اين خوب
نيست گوسفندى مىكشد.
و به اسانيد صحيحه
منقولست از على بن يقطين كه گفت سؤال كردم از حضرت امام موسى كاظم صلوات اللَّه
عليه از زنى كه رمى و ذبح كند در منى و تقصير نكند تا زيارت كند خانه را و سعى كند
در شب حال آن زن چونست، و اگر مردى نيز چنين كند چه بايدش كرد؟ حضرت فرمودند كه
باكى نيست تقصير مىكند و طوافها را مىكند و از همه چيز محل مىشود و حمل بر عامه
اظهر است و منافات ندارد با وجوب كفاره
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 311