نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 298
و كالصحيح منقولست از يونس كه گفت عرض نمودم به حضرت امام
موسى كاظم صلوات اللَّه عليه كه اهل مكه گاو را ذبح نمىكنند و نحر مىكنند حضرت
فرمودند كه حق سبحانه و تعالى در قرآن مجيد فرموده است فَذَبَحُوها وَ ما
كادُوا يَفْعَلُونَ يعنى بنى اسرائيليان گاو را كشتند و نزديك بود كه نكشند پس
فرمودند كه هر گاوى را كه نحر كنند مذكى نيست بلكه ميته است و در آيه ذكر فرمودن
كنايه نيز هست كه اهل مكه مىكشند و نمىكشند بلكه ميته است و بعد از اين خواهد
آمد در صيد و ذبايح
[دعاى هنگام ذبح]
(و روى الحلبيّ عنه
صلوات اللَّه عليه انّه قال لا يذبح لك اليهوديّ و لا النّصرانيّ اضحيّتك و ان
كانت امرأة فلتذبح لنفسها و تستقبل القبلة و تقول وجّهت وجهى للّذي فطر السّماوات
و الارض حنيفا مسلما اللَّهمّ منك و لك)
و بده سند صحيح منقولست
از حلبى و به هيجده سند صحيح از ابو بصير منقول است كه حضرت امام جعفر صادق صلوات
اللَّه عليه فرمودند كه يهودى و نصرانى و مجوسى قربانى ترا نكشند، و اگر زنى خواهد
كه قربانى كند قربانى خود را مىتواند گشت بلكه سنت است كه خود بكشد اگر تواند و
اگر نه دست بر بالاى دست ذابح گذارد اگر محرمش باشد و الا از فوق جامه و تستقبل
ممكن است كه مراد اين باشد كه زن رو بقبله مىكند و اظهر آنست كه حضرت خطاب به
راوى فرمودهاند كه رو بقبله مىكنى و در اكثر احاديث اين باب لفظ- به- هست يعنى
روى ذبيحه را بقبله مىكنى يعنى مذبح را و منافات نيست ميان هر دو به آن كه هر دو
مطلوب باشد و اين آيه را مىخوانى تا حنيفا چنانكه در كافى است و تا مسلما چنانكه
در اينجاست و ممكن است كه مراد إلى اخرها باشد چنانكه در روايات ديگر
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 298