نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 283
فوقّع صلوات اللَّه عليه انظروا الثّمن الاوّل و الثّانى و
الثّالث فاجمعوا ثمّ تصدّقوا بمثل ثلثه)
روايت كرده است كلينى در
حسن كالصحيح از عبد اللَّه ثقه كه ما در مكّه معظمه بوديم و قربانى گران شد و به
يك مثقال طلا خريديم و بدو مثقال تا به هفت اشرفى رسيد ديگر بهم نمىرسيد نه به
اندك و نه به بسيار پس توقيعى نوشت يعنى فرمان نوشت و گاه هست كه محض مكتوب مراد
است و ظاهرا تصحيف نساخ است مثل تهذيب، و در كافى باين صورت است كه در متن است و
به قاف مىتوان خواند به قرينه رقعه بعد از المكارى و به فا اظهر است يعنى هشام
مكارى كه به هاشم اشهر است رقعه نوشت و رفع رقعه آنست كه عريضه به خدمت حضرت امام
موسى كاظم صلوات اللَّه عليه نوشت و واقعه را عرض نمود پس فرمان حضرت آمد و هاشم
اگر چه ضعيف است در اينجا ضرر ندارد چون عبد اللَّه شهادت مىدهد بر خط حضرت صلوات
اللَّه عليه كه فرموده بودند كه بهاى اول و دويم و سيم را ملاحظه نماييد و تصديق
كنيد بمانند ثلث آن بدان كه اكثر اصحاب باين حديث استدلال نمودهاند كه هر گاه
قيمت مختلف باشد پس اگر دو قيمت باشد وسط دو نصف است، و وسط سه ثلث است و وسطه ده
عشر است و آن مبلغ را تصدق مىكنند و بنا بر گفته ايشان مراد اين خواهد بود كه اگر
اقل مرتبه مجزى در گوسفند بهم رسد و بعضى به سه دينار خرند و بعضى به چهار و بعضى
به پنج و چون همه را جمع مىكنيم دوازده مىشود ثلث آن كه چهار است تصدق مىكنند.
و محتمل است كه الف لام
عهد باشد و مراد از آن اين سه قيمت باشد كه مذكور است چون راوى گفت كه به قليل و كثير
بهم نمىرسد چگونه قيم
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 283