نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 272
له سنة و دخل فى الثّانية و يجزى من الضّأن الجذع لسنة)
و در قربانيها اعم از
واجب و سنت مجزى نيست از شتر مگر ثنى و آن شتريست كه پنج سالش تمام شده است و در
سال ششم داخل شده است و مجزيست از بز و گاو كه ثنى بكشند و آن آنست كه يك سالش
تمام شده است و در سال دويم داخل شده باشد و از ميش مجزيست جذع سال اول و آن آنست
كه شش ماهش تمام شده باشد و پا در هفت گذاشته باشد يا هفت پا در هشت يا هشت پا در
نه يا به تفصيل كه اگر پدر و مادرش جوان باشند در شش ماه جذع مىشود يعنى به نشاط
مىآيد كه نر بر ماده رود و اگر يكى پير و يكى جوان باشد در هفت جذع مىشود و اگر
هر دو پير باشند بعد از هشت در ماه نهم به نشاط مىآيد و بهتر آنست كه كمتر از نه
ماهه نكشند چون ضبط پدر و مادر مشكل است مگر كسى كه خود جهانيده باشد و بر اين
مضمون روايات صحيحه و كالصحيحه متواتره وارد است با اجماع الا در آخر كه در ماه
جذع خلاف شده است و آن خلاف اهل لغت است اما در اجزاء جذع خلافى نيست از ميش كه
گوسفند است
[قانع و معتر]
(و سئل الصّادق صلوات
اللَّه عليه عن قول اللَّه عزّ و جلّ فَإِذا وَجَبَتْ جُنُوبُها فَكُلُوا مِنْها وَ
أَطْعِمُوا الْقانِعَ وَ الْمُعْتَرَّ قال القانع الّذى يقنع بما تعطيه و المعترّ
الّذى يعتريك)
و منقولست بطرق صحيحه
متكثره كه از آن حضرت صلوات اللَّه عليه سؤال كردند از تفسير قول حق سبحانه و
تعالى كه چون شتر بر زمين افتد بعد از آن نحر بخوريد و بخورانيد به قانع و معتر
حضرت فرمودند كه قانع كسى است كه قناعت مىكند بهر چه مىدهى به او ابرام نمىكند
و معتر كسى است كه خود را به تو مىنمايد و سؤالى نمىكند و عبارت حديث مختلف
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 272