نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 273
است در آن كه مضاعف است يا ناقص و هر دو به يك معنى است و بعد
از اين هست كه حضرت فرمودند كه سايل آنست كه بدست خود سؤال مىكند و بائس: فقير
است.
و به دوازده سند صحيح از
سيف تمار منقولست كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه فرمودند كه سعد بحج
آمده بود و ملاقات كرد پدرم را و گفت هدى راندهام چه كنم پدرم فرمودند كه ثلثى را
به اهل خود خوران و ثلثى را به قانع و معتر ده و سه يك را به مساكين خوران پس عرض
نمودم كه مساكين سايلانند حضرت فرمودند كه بلى و فرمودند كه قانع كسى است كه اگر
يك پاره گوشت از جهة او بفرستى يا بيشتر به آن قناعت مىكند، و معتر توقعش بيشتر
است و غنى تر از قانع است خود را مىنمايد و سؤال نمىكند.
و اولى آنست كه هر چه از
جهة همسايگان فرستد: از جهة قانع و معتر همسايه بفرستد نه از جهة اغنياء و از
ثلث خود از جهة همسايگان غنى بفرستد و از اين باب اخبار بسيار است
[تقسيم قربانى]
(و كان علىّ بن الحسين
صلوات اللَّه عليهما و ابو جعفر صلوات اللَّه عليه يتصدّقان بثلث على جيرانهم و
بثلث على السّؤّال و ثلث يمسكانه لأهل البيت)
و در صحيح منقولست از
ابو جميله كه گفت سؤال كردم از گوشت قربانى از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه
عليه حضرت فرمودند كه حضرت سيد السّاجدين و حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه
عليهما ثلثى را تصدق مىفرمودند بر همسايگان و ثلثى را بر مساكين و ثلثى را از
جهة اهل خانه نگاه مىداشتند.
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 273