responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 8  صفحه : 238

اينست كه هر كه تعجيل كند در دو روز بر او گناهى نيست، و كسى كه تاخير كرد بر او گناهى نيست كسى را كه تقوى ورزد. يعنى اجتناب كند از صيد كردن تا آن كه اهل منى كوچ كنند در نفر دويم و اين عبارت دو احتمال دارد يكى آن كه تخيير نسبت به كسى است كه اجتناب كرده باشد و بعد از اين نيز اجتناب كند از صيد اگر در نفر اول كوچ كند تا شبيه باشد با جمعى كه در منى مانده‌اند از جهة نفر دويم بنا بر آن چه مشهور است بين الاصحاب و اظهر بحسب عبارت آنست كه اگر در نفر اول كوچ كند يا در نفر دويم بر او گناهى نمى‌ماند هر گاه بپرهيزد از صيد روز سيزدهم هر چند بر او حلال شده باشد صيد احرامى، و اگر تواند كه از حرم بيرون رود و صيد كند، و ليكن اگر نكند گناهانش آمرزيده مى‌شود و معانى ديگر بعضى گذشت و بعضى را مى‌گويد در اين باب‌

(و فى رواية ابن محبوب عن ابى جعفر الاحول عن سلام بن المستنير عن ابى جعفر صلوات اللَّه عليه انّه قال لمن اتّقى الرّفث و الفسوق و الجدال و ما حرّم اللَّه عليه فى احرامه)

و در روايت ابن محبوب بطرق صحيحه از محمد بن على بن نعمان مؤمن الطاق ثقه از سلام بن مستنير، و شيخ او را در رجال حضرت سيد الساجدين و صادقين ذكر كرده است و مدح و جرحى ذكر نكرده است و اين جهالت مضر نيست چون صحيح است از ابن محبوب كه حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه عليه فرمودند در تفسير «لِمَنِ اتَّقى‌» يعنى گناهى بر او نيست اگر در حال احرام اجتناب نموده است از محرمات احرام از جماع و دروغ و لا و اللَّه و بلى و اللَّه و باقى چيزهائى را كه حرام است در احرام و قريب باين گذشته به اسانيد صحيحه از محمد بن مسلم و حلبى و ليكن سه اول را ذكر

نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 8  صفحه : 238
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست