responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 8  صفحه : 205

و در حسن كالصحيح و در صحيح از حلبى نيز منقول است كه آن حضرت صلوات اللَّه عليه فرمودند كه اصحاب اراك حج ايشان صحيح.

نيست و در حديث ديگر واقعست كه اگر اول در اراك فرود آيند و بعد از ظهر به عرفات روند ضرر ندارد و اگر در آنجا وقوف نمايند حج ايشان صحيح نيست، و از اين اخبار و امثال اين استدلال كرده‌اند بر آن كه وقوف عرفات واجبست، و در حديث مرسلى وارد شده است كه وقوف به عرفات سنت است محمول است بر آن كه وجوبش از قرآن ظاهر نشده است بخلاف وقوف به مشعر كه از قرآن ظاهر شده است و چون بلفظ امر واقع شده است و حق سبحانه و تعالى فرموده است كه چون روانه شويد از عرفات خداوند خود را ياد كنيد نزد مشعر الحرام.

چنانكه در حديث كالصحيح اعمش وارد است كه وقوف عرفات سنت واجبه است و عمده آنست كه حضرت سيد المرسلين در حجى كه كردند در عرفات وقوف فرمودند و فرمودند كه‌

خذوا عنى مناسككم‌

يعنى عبادات حجرا از من اخذ كنيد پس هر چه آن حضرت فرموده‌اند مى‌بايد كه واجب باشد مگر آن چه را دليل بيرون كند لهذا جمعى كثير از اصحاب: بيتوته مشعر را واجب مى‌دانند چون حضرت بيتوته فرمودند و از جهة آن كه اگر كسى بيتوته مشعر را كرده باشد و وقوف صبح را به جا نياورده باشد عمدا حجش باطل نيست و كفاره مى‌دهد گوسفندى، و اگر بيتوته واجب نمى‌بود چون سنت بدل از واجب مى‌شد و احوط آنست كه در بيتوته قصد وجوب و ندب نكند بلكه قصد قربت كند و بس، و ديگر آن كه اگر پيش از غروب از عرفات بدر رود كفاره مى‌بايد داد شترى چنانكه خواهد آمد و گذشت.

نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 8  صفحه : 205
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست