responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 8  صفحه : 19

بى‌وضو كرده باشى و مضمون همه آنست كه طواف نافله را اگر بى‌وضو به جا آورد خواه عمدا و خواه سهوا طوافش صحيح است و نماز طواف مشروط است به وضو و محتمل است كه صدوق نيز روايات او را جمع كرده باشد در اين روايات و اللَّه تعالى يعلم‌

(و من طاف تطوّعا و صلّى ركعتين على غير وضوء فليعد الرّكعتين و لا يعد الطّواف)

و منقولست در صحيح از حريز از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه در شخصى كه طواف كند طواف سنّتى و دو ركعت نماز را نيز به جا آورد و وضو نداشته باشد حضرت فرمودند كه دو ركعت نماز را اعاده مى‌كند بعد از وضو و طواف را اعاده نمى‌كند.

و منقولست در صحيح از على بن جعفر كه گفت سؤال كردم از برادرم حضرت امام موسى كاظم صلوات اللَّه عليه از شخصى كه طواف كند كعبه را و جنب باشد و در اثناى طواف به خاطرش رسد حضرت فرمودند كه قطع مى‌كند طواف را و آن چه را كرده است حساب نمى‌كند، و ديگر سؤال كردم از شخصى كه طواف كند و به خاطرش رسد كه وضو ندارد فرمودند كه طوافش را قطع مى‌كند و آن چه را كرده است حساب نمى‌كند. و محمولست بر طواف فريضه در صورت دويم و در صورت اول فى نفسه باطل است به اعتبار آن كه بودن جنب در مسجد الحرام منهى عنه است پس طواف حال جنابت كالعدم است.

و در حسن كالصحيح از جميل از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه و در قوى كالصحيح از ابو حمزه از حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه عليه منقولست كه از هر دو معصوم سؤال كردند كه آيا مناسك‌

نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 8  صفحه : 19
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست