نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 19
بىوضو كرده باشى و مضمون همه آنست كه طواف نافله را اگر
بىوضو به جا آورد خواه عمدا و خواه سهوا طوافش صحيح است و نماز طواف مشروط است به
وضو و محتمل است كه صدوق نيز روايات او را جمع كرده باشد در اين روايات و اللَّه
تعالى يعلم
(و من طاف تطوّعا و
صلّى ركعتين على غير وضوء فليعد الرّكعتين و لا يعد الطّواف)
و منقولست در صحيح از
حريز از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه در شخصى كه طواف كند طواف سنّتى و
دو ركعت نماز را نيز به جا آورد و وضو نداشته باشد حضرت فرمودند كه دو ركعت نماز
را اعاده مىكند بعد از وضو و طواف را اعاده نمىكند.
و منقولست در صحيح از
على بن جعفر كه گفت سؤال كردم از برادرم حضرت امام موسى كاظم صلوات اللَّه عليه از
شخصى كه طواف كند كعبه را و جنب باشد و در اثناى طواف به خاطرش رسد حضرت فرمودند
كه قطع مىكند طواف را و آن چه را كرده است حساب نمىكند، و ديگر سؤال كردم از
شخصى كه طواف كند و به خاطرش رسد كه وضو ندارد فرمودند كه طوافش را قطع مىكند و
آن چه را كرده است حساب نمىكند. و محمولست بر طواف فريضه در صورت دويم و در صورت
اول فى نفسه باطل است به اعتبار آن كه بودن جنب در مسجد الحرام منهى عنه است پس
طواف حال جنابت كالعدم است.
و در حسن كالصحيح از
جميل از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه و در قوى كالصحيح از ابو حمزه از
حضرت امام محمد باقر صلوات اللَّه عليه منقولست كه از هر دو معصوم سؤال كردند كه
آيا مناسك
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 19