نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 18
شخصى كه طواف واجب را به جا آورده باشد حضرت فرمودند كه وضو
مىسازد و طواف را اعاده مىكند و اگر نماز كرده باشد نماز را اعاده مىكند و ذكر
نكردن از جهة ظهور است و اگر طواف سنت را بىوضو بفعل آورده باشد وضو مىسازد و دو
ركعت نماز مىكند.
پس ظاهر شد كه طواف سنت
نيز مشروط نيست به وضو و طواف واجب مشروط است به طهارت، و نماز مطلقا مشروطست
بطهارة
(و في رواية عبيد بن
زرارة عنه صلوات اللَّه عليه انّه قال لا باس بان يطوف الرّجل النّافلة على غير
وضوء ثمّ يتوضّأ و يصلّى و ان طاف متعمّدا على غير وضوء فليتوضّأ و ليصلّ)
و در روايت كالصحيح و
موثق كالصحيح منقولست كه حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه فرمودند كه باكى
نيست كه طواف نافله را بىوضو به جا آورند و بعد از آن وضو بسازند و نماز سنّت را
با وضو بفعل آورند يعنى اگر سهوا واقع شده باشد و اگر طواف را عمدا بى وضو واقع
سازند وضو بسازد و با وضوء واقع سازد يعنى در طواف سنّت و اكثر اوقات روايات عبيد
بى اختلاف نيست و ظاهرا نقل بالمعنى مىكرده است و همين روايت را به چندين عنوان
ذكر كرده است در موثق كالصحيح منقولست از او كه گفت عرض نمودم به حضرت امام جعفر
صادق صلوات اللَّه عليه كه شخصى طواف بى وضو كرد، حضرت فرمودند كه اگر طواف سنت
است وضو بسازد و نماز كند و به سندى ديگر موثق كالصحيح همين مضمون را به اندك
تغييرى بحسب لفظ منقول است و در موثق كالصحيح از او منقول است كه عرض نمودم به آن
حضرت صلوات اللَّه عليه كه من طواف نافله مىكنم و بىوضوام حضرت فرمودند كه وضو
بساز و نماز كن و اگر چه عمدا طواف را
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 18