نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 167
عمره مذكور شده است و طواف نساء در آنها مذكور نيست و شكى
نيست كه احوط آنست كه در عمره مفرده البته واقع سازد و اگر نكرده باشد نايبى
بفرستد و اگر بميرد ولىّ از جهة او قضا كند بانكه خود بكند يا نايبى بفرستد.
و قولى نقل نمودهاند كه
در عمره تمتع طواف نساء واجبست به اعتبار حديث كالصحيح سليمان بن حفص مروزى از
فقيه كه امام على نقى است فرمودند كه هر گاه حج كند و داخل مكّه شود بحج تمتّع و
طواف كعبه را به جا آورد و دو ركعت نماز در عقب مقام ابراهيم 7 به جا
آورد و سعى كند ميان صفا و مروه و تقصير كند همه چيز بر او حلال مىشود بغير از
زنان كه از جهة حلال شدن ايشان طواف و نمازى مىبايد كرد و چون عبارت حديث بلفظ حج
وارد شده است حمل كردهاند بر حج و شكّى نيست در آن كه در حج طواف نساء هست اگر چه
اطلاق حج مىكنند بر عمره تمتّع چون مربوط است بحج و ليكن بر سبيل مجاز است، و تا
قرينه نباشد لازم بلكه جايز نيست حمل بر معنى مجازى كردن و ليكن لفظ تقصير ظاهر
است در عمره چون در حج حلق يا تقصير است و هر دو قبل از طواف است و ليكن احاديث
متواتره وارد شده است از صحيح و كالصحيح كه ائمه هدى صلوات اللَّه عليهم
فرمودهاند كه در حج تمتّع سه طواف است و دو سعى و اگر طواف نسا واجب مىبود
مىفرمودند كه چهار طوافست.
و در صحيح از محمد بن
عيسى منقولست كه مخلّد رازى به خدمت حضرت امام حسن عسكرى صلوات اللَّه عليه عريضه
نوشت و سؤال كرده بود از عمره مفرده و از عمره تمتّع كه آيا طواف نساء در هر دو
واجبست حضرت فرمودند كه اما عمره مفرده طواف نسا دارد و امّا عمره تمتّع طواف نسا
بر معتمر نيست. بلكه از اخبار بسيار ظاهر مىشود كه در عمره مفرده نيز
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 8 صفحه : 167