نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 670
روز چهل روز تا پنجاه روز ترك نماز مىكند و دور نيست كه مراد
حضرت اخبار از حال سنيان باشد كه ايشان چنين مىكنند.
و در روايت موثقى چهل
روز وارد شده است و در روايت ضعيفى وارد شده است كه حدى ندارد يعنى تا پاك شود. و
در روايت ضعيفى چهل تا پنجاه وارد شده است و شك نيست در آن كه محمول است اين
روايات بر تقيه چون روايات متواتره بر خلاف اينها وارد شده است.
[زنى كه يك روز يا دو
روز در زاييدن داشته باشد يا بيشتر و زردى يا خون بيند نماز را چه كند؟]
(و روى عمّار بن موسى
السّاباطىّ عن ابى عبد اللَّه صلوات اللَّه عليه قال سألته عن امرأة اصابها الطّلق
اليوم و اليومين و اكثر من ذلك ترى صفرة او دما كيف تصنع بالصّلاة؟ قال تصلّى ما
لم تلد فان غلبها الوجع صلّت اذا برئت)
و بسند موثق سؤال كرد
عمار از آن حضرت صلوات اللَّه عليه از زنى كه يك روز يا دو روز در زاييدن داشته
باشد يا بيشتر و زردى يا خون بيند نماز را چه كند؟ حضرت فرمودند كه نماز مىكند تا
نزاييده است اگر وجع بر او غلبه كند و نماز را نكند بنا مشروع وقتى كه به شود قضا
كند. چون خلافى نيست ظاهرا ميان علماى ما كه نفاس با ولادت مىباشد يا بعد از آن و
هر چه بيش از ولادت آيد اگر زرد باشد استحاضه است. و اگر سياه يا سرخ باشد و سه
روز نشود آن نيز استحاضه است. و اگر سه روز بشود و به صفت حيض باشد و در ايام حيض
يا قريب به آن باشد ظاهرا حيض باشد چنانكه گذشت كه حيض با حمل جمع مىشود.
و جمعى در اينجا شرط
كردهاند كه مىبايد اقل طهر به همرسد ميان حيض و نفاس چون نفاس حكم حيض دارد، و
چون اين فرض نادر بود حضرت حكم فرمودند كه نماز مىكند و ممكن است كه حكم حضرت
صلوات اللَّه عليه از اين جهت باشد كه شرايط فوق نيز نادر است و اگر خونى آيد بيش
از يك روز و دو روز نمىآيد و اللَّه تعالى يعلم.
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 670