responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 1  صفحه : 614

دارند بعضى اعاده غسل را واجب مى‌دانند بنا بر اين كلام، و بعضى غسل را صحيح مى‌دانند و وضو را واجب نمى‌دانند بنا بر آن كه حدث اصغر ناقض غسل نيست و حدث بعد از طهارت مضر است و نديده‌ايم كه حدث در اثناى غسل ضرر داشته باشد.

و اكثر علما غسل را صحيح مى‌دانند و وضو را واجب مى‌دانند بنا بر آن كه اگر بعد از غسل صحيح حدث واقع شود طهارت صغرى باطل مى‌شود و وضو واجبست اجماعا پس اگر در اثناى غسل باشد بطريق اولى ناقض خواهد بود و اين قول خالى از قوتى نيست و ليكن احوط آنست كه غسل را از سر گيرد و وضو بسازد.

و بعضى گفته‌اند كه احوط آنست كه همين غسل را تمام كند و بعد از آن غسل را اعاده كند و وضو بسازد و آخوند مولانا احمد اردبيلى گفته است كه احوط آنست كه مرتبه ديگر جماع كند تا بى‌دغدغه نيت جزم تواند كرد. و ظاهرا اين قدر مبالغه در كار نيست از سر گرفتن غسل و وضو ساختن كافى است و اللَّه تعالى يعلم.

[رعايت ترتيب در غسل‌]

(فان بدأت بغسل جسدك قبل الرّأس فاعد الغسل على جسدك بعد غسل رأسك)

پس اگر ابتدا كنى به شستن بدن پيش از شستن سر پس اعاده كن شستن بدن را بعد از شستن سر به عنوانى كه در ترتيب وضو گذشت. و اين عبارت نيز عبارت فقه رضويست. و بر اين مضمون حديث حسن كالصحيح زراره از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه وارد شده است و دلالت مى‌كند بر اشتراط ترتيب ميان سر و بدن و اما تقديم جانب راست بر جانب چپ حديثى صريح ندارد و گذشت.

و در حديث موثق از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه منقولست كه چون غسل جنابت كنى اين دعا را بخوان كه‌

اللَّهمّ طهّر قلبى و تقبّل‌

نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی    جلد : 1  صفحه : 614
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست