نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 606
نماز كردن تا بدانيد كه چه مىگوييد.
و محتمل است كه لا
تَقْرَبُوا الصَّلاةَ اعم از صلاة و مواضع صلاة باشد و در جز اول صلاة مراد باشد و
در ثانى مواضع صلاة و قرينه مجاز الّا عابرى سبيل است و خواهد آمد كه مراد از مستى
اعم از نشو اوايل مستى است.
و آن كه مست خواب باشند
يا مست هواى نفسانى باشند به قرينه آن كه تا بدانيد كه چه مىگوييد چون با خداوند
خود مناجات مىكنيد. و وجوه بسيار در تفسير اين آيه گفتهاند و ليكن آن چه در
احاديث ائمه اهل بيت است اينست كه مذكور شد و اللَّه تعالى يعلم.
و مستثنى است از مساجد
مسجد الحرام و مسجد رسول اللَّه 6 آن چه در زمان حضرت سيد
المرسلين 6 مسجد بوده است كه در آنجا داخل نمىتواند شد مطلقا
و اگر محتلم شوند در آن دو مسجد واجبست كه تيمم كنند از جهت بيرون آمدن. و بر اين
مضمون احاديث صحيحه وارد شده است و بعد از اين نيز مذكور خواهد شد در بحث تيمم و
مساجد.
و بعضى از علما ملحق
ساختهاند به مساجد مشاهد مشرفه ائمه معصومين صلوات اللَّه عليهم را. و در حديث
صحيح از بكر بن محمد وارد است كه از مدينه در آمديم بقصد خانه حضرت امام جعفر صادق
صلوات اللَّه عليه ديديم كه ابو بصير از بازار بيرون آمد و ملحق شد بما و او جنب
بود و ما نمىدانستيم تا داخل خانه حضرت شديم پس حضرت رو به ابو بصير كرد و گفت اى
ابو محمد نمىدانى كه سزاوار نيست جنب را كه داخل خانه انبيا شود پس ابو بصير
برگشت و ما داخل شديم.
[هر گاه زنى خواهد كه
غسل جنابت كند حائض شود]
(و اذا أرادت المرأة
ان تغتسل من الجنابة فاصابها حيض فلتترك الغسل إلى ان تطهر فاذا طهرت اغتسلت غسلا
واحدا للجنابة
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 606