نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 538
فرمودند كه پروا ندارم كه بول بمن رسيده باشد يا آب هر گاه
ندانم. يك احتمال عبارت اينست كه جاهل به نجاست معذور است و آب و بول يكسان است پس
چنانكه نماز را از آب اعاده و قضا نمىبايد كرد هم چنين بواسطه بول قضا و اعاده
نمىبايد كرد. و احتمال ديگر آن كه در نجاست علم مىبايد و تا علم به نجاست نداشته
باشند اجتناب واجب نيست و ظاهرا هر دو مراد باشد و هر دو معنى از كلام حضرت در
مىآيد و على اى حال اين حديث مخالف حكم اول است مگر آن كه جاهل را بمعنى جاهل
مسأله بگيريم در سخن سابقش.
(و قد روى فى المنىّ
انّه ان كان الرّجل [جنبا] حيث قام نظر و طلب فلم يجد شيئا فلا شىء عليه و ان كان
لم ينظر و لم يطلب فعليه ان يغسله و يعيد صلاته)
و بتحقيق كه روايتى وارد
شده است و آن چند روايت صحيح و كالصحيح است كه روايت كردهاند محمد بن مسلم، و عبد
اللَّه بن سنان، و ميمون از حضرت امام جعفر صادق صلوات اللَّه عليه در منى كه اگر
شخصى محتلم شده باشد يا جنب و چون از خواب بيدار شود ملاحظه نموده باشد جامه را و
منى را نديده باشد و غسل كرده باشد و نماز كرده باشد و بعد از آن منى را در جامه
ديده باشد بر او چيزى نيست يعنى اعاده نماز نمىكند، و اگر ملاحظه جامهها نكرده
باشد و بعد از آن ببيند مىبايد بشويد و اعاده نماز نكند.
و اكثر علما اعاده را
حمل كردهاند بر استحباب، و احوط اعاده است، و اين احاديث نيز مخالف سخن اول
صدوقست و احاديث صحيحه در منى و بول و خون وارد شده است كه اگر جاهل باشد اعاده
نماز نمىكند.
[حكم خون غير جهنده]
(و لا باس بدم السّمك
فى الثّوب ان يصلّى فيه الانسان قليلا كان او كثيرا)
و باكى نيست به خون ماهى
كه در جامه باشد و آدمى در آن جامه نماز كند خواه اندك باشد و خواه بسيار و اين
مضمون روايت سكونى است از حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه و در حديث صحيح
عبد اللَّه بن ابى يعفور
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 538