نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 537
نفاس هم حيض است و در استحاضه تغيير قطنه و خرقه مىكند با آن
كه
ما لا يتمّ الصّلاة است و خون نجس العين به اعتبار ملاقات به آن نجاستى ديگر هم
رسانيده است، و آن چه معفو است نجاست خون است نه غير آن و احوط اجتناب است از اندك
و بسيار اينها.
و اما آن كه صدوق گفته
است كه نماز را اعاده مىكند از اينها اگر دانسته نماز كرده باشد دغدغه نيست در آن
كه اعاده مىكند و اگر دانسته باشد و فراموش كرده باشد مشهور ميان علما آنست كه در
وقت اعاده مىكند و در خارج وقت قضا نمىكند مگر آن كه در وقت به خاطرش رسد و ادا
نكند كه در خارج وقت قضا خواهد كرد.
و ظاهر بسيارى از احاديث
صحيحه آن است كه در وقت نيز اعاده نمىكند، و احاديث اعاده محمول بر استحباب خواهد
بود و ليكن احوط عمل به مشهور است اما اگر جاهل باشد به نجاست جامه و نماز كرده
باشد مشهور ميان علما آن است كه مطلقا اعاده نمىكند نه در وقت و نه در خارج وقت
از جهت روايات كثيره صحيحه.
و بعضى گفتهاند كه در
وقت اعاده مىكند چون روايات وارد شده است در اعاده و آن احوط است، و اظهر عدم
وجوب است، و ليكن سنت است اعاده در وقت پس آن چه صدوق مطلقا حكم كرده است به اعاده
اگر چه جاهل باشد خلاف مشهور است.
و ممكن است كه حمل كنيم
بر جاهل مسأله چون جاهل معذور نيست و ليكن خلاف ظاهر عبارت است بلكه شامل جاهل
مسأله نيز هست و در احكام لباس مصلى نيز خواهد آمد.
[حكم شك در نجاست]
(و قال علىّ صلوات
اللَّه عليه ما ابالى ابول اصابنى او ماء اذا لم اعلم)
و بسند موثق از حضرت
امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه منقول است كه
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 537