نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 517
باب ما ينجس الثوب و الجسد
بابى است در بيان
چيزهائى كه جامه و بدن را نجس مىكند و چيزهائى كه نجس نمىكند چون مشتمل بر هر دو
است.
[مذى سبب وضو نيست و
جامه را نجس نمىكند]
(كان امير المؤمنين
صلوات اللَّه عليه لا يرى فى المذي وضوء و لا غسل ما اصاب الثّوب منه)
از حضرت امام جعفر صادق
صلوات اللَّه عليه منقول است كه حضرت امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه مذى را سبب
وضو نمىدانست و واجب نمىدانست كه جامه كه بر او مذى ريخته باشد بشويند هر چند
بسيار باشد و سند اين حديث قويست و جمعى ضعيف مىدانند و ليكن مؤيد همين مضمونست
احاديث صحيحه و كالصحيحه بسيار هم در آن كه سبب وضو نيست و هم در طهارت آن و حق
همين است و اللَّه تعالى يعلم.
(و روى انّ المذي و
الوذي بمنزلة البصاق و المخاط فلا يغسل منهما الثّوب و لا الاحليل)
و در روايتى واقع شده
است كه مذى كه از ملاعبه و دست بازى بعد از نعوظ و برخاستن ذكر مىآيد، و وذى كه
عقيب بول و منى مىآيد بمنزله آب دهان و آب بينى است نه جامه را از آن مىشوند و
نه ذكر را.
و همين مضمون در احاديث
صحيحه و حسنه كالصحيح از زراره و محمد بن مسلم و بريد بن معاويه، و زيد شحام، و
عمر بن حنظله و غير ايشان از حضرت امام محمد باقر و حضرت امام جعفر صادق صلوات
اللَّه عليهما وارد شده است به اسانيد بسيار و آن كه جامه و بدن را از آن نمىبايد
شست مگر بواسطه
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 517