نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 511
و از آن حضرت صلوات اللَّه عليه سؤال كردند از شخصى كه بخواب
رود نشسته آيا بر او وضو واجبست حضرت فرمودند كه بر او وضو واجب نيست مادامى كه
نشسته است و پاها را دراز نكرده است.
و شيخ طوسى نيز حديث
مجهول الحالى را نقل كرده است قريب باين و على اى حال حمل مىبايد كرد بر آن كه
شعورش باقى باشد و اظهر حمل آنست بر تقيه چون عامه خواب را ناقض نمىدانند فى نفسه
بلكه به اعتبار حدث ناقض مىدانند و تا اين كس ضبط خود كرده است و نشسته است حدثى
از او صادر نمىشود و چون پاها دراز كرد قوت ما سكه ضعيف مىشود و حدث بيرون
مىآيد و تجربه شاهد است بر خلاف اين.
مع هذا زياده از ده حديث
صحيح و از احاديث موثقه و حسنه و قويه بسيار دلالت مىكنند صريحا بر آن كه هر گاه
مزه خواب را بيابد و شعورش زايل شود وضوى او باطل مىشود در هر حالى كه باشد خواه
در ركوع، و خواه در سجود، و خواه در راه رفتن بلكه بسيار كم است در مطلبى از مطالب
فقهى كه اين مقدار حديث در آن وارد شده باشد.
و تعجب از صدوق دارم كه
با احاديث متواتره چگونه عمل باين حديث ضعيفى كه ظاهر است كه تقية وارد شده است
كرده است، و اگر بر عكس مىبود جا داشت كه عمل بحديث ضعيف اينجا كند و آن احاديث
را طرح كند و بر تقديرى كه احاديث آن طرف نيز متواتر باشد البته آنها را حمل بر
تقيه لازم است چون موافق عامه است.
و احتمال دارد كه اعتقاد
بحديث زراره داشته باشد كه در اول باب ذكر كرده است و اين را نقل كرده باشد از جهت
عمل به آن در حال تقيه چنانكه بسيار چنين كرده است و خواهد آمد.
[بوسيدن، و دست به بدن
زن ماليدن و در دست ماليدن به فرج ايشان وضو نيست]
(و قال ابو جعفر صلوات
اللَّه عليه ليس فى القبلة و لا المباشرة
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 511