نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 230
صاحب نفس سائله مىكند و بعضى گذشت، پس ناچار است از حمل آن
بر ميته سوسمار، چون مدار اعراب بر آنست و آب، و روغن، و شير در آن مىكنند، و
بنده ديدهام بسيار بلكه كم است كه در غير آن كنند، و اگر بر تقيه وارد شده باشد
نيز ظاهرا قصد حضرت همين باشد، و نهى كه وارد شده است از نماز بر سبيل استحبابست،
و اللَّه تعالى يعلم.
[وضو ساختن از
بازمانده جنب و حائض]
(و لا باس بالوضوء
بفضل الجنب و الحائض ما لم يوجد غيره)
و باكى نيست وضو ساختن
از بازمانده جنب، و حايض ما دام كه آبى ديگر يافت نشود كه اگر يافت شود اولى آنست
كه از آن بسازد و از اين نسازد.
بدان كه اخبار بسيار
بعضى صحيح و بعضى حسن وارد شده است بر نهى از وضو ساختن از فضل جنب، و حايض خصوصا
حايض. و اخبار معتبره نيز بر جواز وارد شده است، و به تفصيل نيز وارد شده كه اگر
حايض، و جنب متهم باشند بعدم اجتناب از نجاسات از ايشان اجتناب نمايند و الا فلا و
مراد از جنب زن جنب است.
و اكثر علما به تفصيل
قايلند و صدوق باين تفصيل قايلست كه ذكر كرده است و اولى آنست كه اگر آبى ديگر
يافت شود از آن وضو نسازند، و اگر بغير از فضل و سؤر جنب، و حايض نباشد جنب غير
متهم مقدم است بر حايض غير متهم و اگر هر دو متهم باشند جنب مقدم است بر حايض
متهمه و اللَّه تعالى يعلم. و جنب مرد را اجتناب از او نمىكنند، و اگر مرد متهم
باشد بعدم احتراز از نجاسات، بعضى قايل شدهاند به استحباب اجتناب از او و بعضى
قائل شدند به استحباب اجتناب از هر متهمى و بد نيست اجتناب، اما قصد قربت و
مشروعيت مشكل است چنانكه خواهد آمد.
[وضو يا غسل از آبى كه
متغير باشد به نجاست]
(فان توضّأ رجل من
الماء المتغيّر او اغتسل او غسل ثوبه فعليه اعادة الوضوء و الغسل و الصّلاة و غسل
الثّوب و كلّ انية صبّ فيها
نام کتاب : لوامع صاحبقرانی مشهور به شرح فقیه نویسنده : علامه مجلسی جلد : 1 صفحه : 230