responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : کشف الیقین ت آژیر نویسنده : علامه حلی    جلد : 1  صفحه : 204

حساب تو طولانى مى‌گردد، پس از آن چه در زندگى دارى برخوردار شود و براى رستاخيزت توشه‌اى پيش فرست كه جلوى روى تو باشد، چرا كه راه دور است و قرارگاه، قيامت و جاى وارد شدن بهشت و دوزخ.

سخنان و پندها و حكمت‌هاى حضرت (ع) بيش از آن است كه به شماره درآيد و ما براى جلوگيرى از بى‌حوصلگى آن را طولانى نمى‌گردانيم، زيرا آن، موضوع كتاب ديگرى است.

باب دوم: فضايل به دست آمده از خارج:

كه مباحثى را در بر دارد:

مبحث اوّل: در نسب حضرت (ع):

بدون ترديد خويشى و نزديكى با پيامبر 6 مزيّت و فضيلتى است بر ديگرى و به همين سبب خداوند متعال آن‌ها را به بهره خويشاوندى مشرّف گردانيده فرموده است: وَ أَنْذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ‌[1]-، و نيز فرموده است: وَ إِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَ لِقَوْمِكَ‌[2]-، و براى بزرگداشت و تجليل آن‌ها صدقه را بر ايشان حرام كرده است، و هر كه به پيامبر نزديك‌تر باشد مقامى والاتر دارد. امير المؤمنين (ع) مى‌فرمايد: هيچ كس با ما اهل بيت سنجيده‌[3]- نمى‌شود[4].


[1] شعراء/ 214.

[2] زخرف/ 44.

[3] نهج البلاغه صبحى صالح، خطبه 2+ احقاق الحق 7/ 3، به نقل از روضة الاحباب/ 214+ علل الشرائع/ 177.

[4] شيخ مفيد در اختصاص 13- 12 و صدوق در معانى الاخبار باب 155 به نقل از راوى مى‌آورد كه گفته است:

« به ابو عبد اللَّه عرض كردم: آيا پيامبر اكرم در باره ابو ذر فرموده است: آسمان سايه نيفكنده و زمين حمل نكرده كسى را كه راستگوتر از ابو ذر باشد»؟ فرمود: آرى. عرض كردم: پس پيامبر اكرم و امير المؤمنين و حسن و حسين( ع) چه؟ گفت: پس به من فرمود: سال شما چند ماه است؟ عرض كردم: دوازده ماه. فرمود:

چند ماه حرام است؟ عرض كردم: چهار ماه. فرمود: رمضان هم از آن‌هاست؟ عرض كردم: خير. فرمود: در ماه رمضان يك شب است كه عمل در آن شب از هزار ماه بهتر است. هيچ كس با ما اهل بيت سنجيده نمى‌شود».

نام کتاب : کشف الیقین ت آژیر نویسنده : علامه حلی    جلد : 1  صفحه : 204
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست