نام کتاب : کشف الیقین ت آژیر نویسنده : علامه حلی جلد : 1 صفحه : 143
ادعيه اوقات و اماكن شريف و مقدّس را از او آموختند.
عبادت پيشگى او بدان جا
رسيده بود كه هر گاه [در نماز] روى به سوى خداى مىكرد با تمامى وجود و با قطع نظر
از دنيا روى به سوى حق تعالى مىآورد [تا جايى كه او] دردى را احساس نمىكرد، زيرا
آن گاه كه خواستند تير از پيكرش برون آورند رهايش كردند تا هنگام نماز رسد، پس چون
به نماز پرداخت و روى به سوى خداوند آورد آهنى را از پيكرش برون آوردند[1].
سرور ما زين العابدين-
صلوات اللَّه عليه و سلامه- در يك شبانه روز هزار ركعت نماز مىگزارد و با صحيفه
امير المؤمنين (ع) دعا مىخواند و سپس چونان انسانى كه جام صبرش لبريز شده باشد آن
را به كنارى مىنهاد و مىگفت: عبادت من كجا و عبادت على كجا[2][3].
[1] اين خبر در احقاق الحق 8/ 602 به نقل از مناقب
مرتضويه/ 364 نقل شده است.
[2] شرح نهج البلاغه، ابن ابى الحديد 1/ 27+
ينابيع المودّة/ 150.
[3] ابن ابى الحديد در مقدّمه شرح نهج البلاغه،
پيرامون عبادت على( ع) مىگويد:
« هنگامى كه ما در دعاها و
مناجاتهاى حضرت( ع) ژرفانديشى كنيم و بزرگداشت و تجليل مقام كبريايى از سوى حضرت(
ع) را كه در بردارنده هيبت الهى و خشوع در برابر عزّت او و پيروى از خداوند سبحان
است از نظر بگذرانيم اخلاص نهفته در وجود حضرت( ع) را در مىيابيم و فهم مىكنيم
كه اين ادعيه از كدام قلب بيرون مىآيد و بر كدام زبان جارى مىشود».
وى در جاى ديگرى از مقدّمه خود
مىگويد:
« ضرورتا چنين پديدهاى ظهور
نخواهد يافت مگر از روى كمال نفسانى و صفاى درونى و علم و شناخت كاملى كه نقطه
امتياز اوست بر كسى كه در بيشتر مدّت عمر خود، پستى و بىارزشى سنگ را در نيافته
و در باقيمانده ايّام عمرش به پايينترين مراتب اين عبادت موصوف نگشته است».
بخارى در باب« انديشه فرد در
نماز» پيش از ابواب« سهو» در باره عمر مىگويد:« من لشكريانم را در حال گزاردن
نماز تجهيز مىكنم».
شيخ مظفّر در دلائل الصّدق 2/
542- 547 پس از آوردن اين دو سخن از ابن ابى الحديد مىگويد:
« چگونه مىشود صاحب چنين عبادت و
شناختى را با ديگران سنجه كرد؟ و آيا بر اساس آيين عقل، پسنديده است كه چنين كسى
رئيس دين و امام مذهب باشد و آن شخصيّت مأموم؟ داورى عدالت و برهان قاطع چنين حكمى
ندارد».
نام کتاب : کشف الیقین ت آژیر نویسنده : علامه حلی جلد : 1 صفحه : 143